Af: Carsten Jensen

16. april 2010

Hr. og Fru Esbjerg

Selvom Teatercentrum er arrangør af den årlige festival i april, kan det ikke lade sig gøre uden samarbejdet med de lokale ildsjæle. Ved årets festival i Esbjerg kan man møde Pia Bruhn og Peter Brun.

De deler næsten efternavn, og i disse dage deler de i hvert også en gevaldig arbejdsindsats som de lokale spydspidser, der skal sørge for, at verdens største børneteaterfestival afvikles så gnidningsfrit som muligt i Esbjerg.

Derfor har Pia Bruhn og Peter Brun også set en hel del til hinanden i månederne op til starten på Festival 2010 i søndags – for selvom der er en ny festival hvert år et nyt sted i Danmark, så er arbejdet med den aktuelle festival op mod et par år undervejs, og her er kontakten og samarbejdet med den lokale arrangørgruppe af vital betydning for festivalen.

For selvom Teatercentrums medarbejdere ved næsten alt om festivalerne og deres struktur, logistik og afvikling, så ved de oftest meget lidt om infrastrukturen i de udvalgte værtskommuner.

I tilfældet Esbjerg er det altså Pia Bruhn og Peter Brun, der har fået den store tjans med at være de lokale ildsjæle.

På Teatercentrum har man spøgt en del med, at hr. og fru Bru(h)n tager imod i Esbjerg, og da Teatercentrums informationsmedarbejder, Søren Kløft, for nogen tid siden tog det billede, der ledsager denne lille artikel, konstaterede de to lokale bibliotekarer, at de godt nok lignede ’hr. og fru Esbjerg’…

Med i 1975

Men der gemmer sig selvfølgelig to forskellige mennesker inde bag vinterfrakker og farvede efternavne.

Peter Brun, der til daglig er børnebibliotekar i Ribe og i disse dage har titel af projektleder under festivalen, har således haft fingrene i festivalen før. Helt tilbage til den femte festival i en nu ubrudt række på 40. Han var nemlig med, da festivalen fandt sted i Ribe, Skærbæk og Tønder i 1975. Dengang var det en todages festival i november med 34 teatre, 55 forestillinger og 140 opførelser.

Nu er han altså med til at styre en heluges-festival med over 100 teatre, over 160 forestillinger og op mod 650 opførelser…

Og har støtte i sin kollega fra Esbjerg, Pia Bruhn, der til daglig er børnebibliotekar i kommunens største by – med et imponerende bibliotek, der også lægger ramme til billetudleveringen til festivalens over 25.000 gratis adgangskort.

Også for voksne

De to gange Bru(h)n har kunnet glemme alt om normale arbejdstider i denne hektiske periode, der altså nu kulminerer med et voldsomt rykind af teatre, teaterformidlere og teaterinteresserede.

Og som gerne skulle resultere i en øget interesse for børneteater i kommunen og blandt borgerne.

”Det er mit absolutte håb, at vi skal have noget ud af al den energi og de midler, vil lægger i det,” siger Peter Bruhn til kommunens lokale informationsblad for de ansatte, Medarbejderbladet.

Han håber således på, at såvel skolebørn som børn i daginstitutionerne fremover vil få flere teateroplevelser.

”Festivalen er et vældigt udbud af en kulturform, som mange voksne ikke kender. Børn elsker det, men de voksne vil forhåbentlig også få øjnene op for, at her er meget at komme efter,” siger han til bladet.

I weekenden er der i hvert fald mange voksne, der deler Hr. og fru Bru(h)n’s interesse for børneteater. Her myldrer flere hundrede ligesindede i form af skolelærere, bibliotekarer, teaterforeningsfolk m.v. til Esbjerg, for at besigtige det store repertoire og vælge ud til næste sæsons børneteatertilbud i deres hjemkommuner.

For Festival 2010 er jo ikke alene en kulturel manifestation, men også en vigtig salgsmesse for de mange deltagende børneteatre.

Læs mere om festivalen, program, information m.v. på
www.festival2010.dk

Seneste artikler

Seneste artikler

Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere