Af: Carsten Jensen

11. marts 2019

Hjørring tager imod…

Aprilfestival 2019 er klar til at fylde Hjørring Kommune op med turnerende børne- og ungdomsteater fra 31. marts til 7. april. Verdens største festival af sin art byder på gratis forestillinger næsten ad libitum fra over 100 teatre, et mylder af internationale gæster og danske opkøbere, åbningsfest, festivalshow, faglige arrangementer m.v. Teateravisen forsøger at give et forkromet overblik.

Med Hjørring Kommune som vært og Teatercentrum som fast arrangør er den 49. udgave af den årlige aprilfestival klar til at sætte sit præg på Vendsyssel.

Det sker fra 31. marts til 7. april 2019, hvor teaterbiler vil drøne rundt i Hjørring Kommune og med afstikkere til Frederikshavns ditto sørge for teater på skoler og institutioner i hverdagene, hvor der ligeledes er fyraftensforestillinger for alle på udvalgte spillesteder – inden det hele kulminerer med den afsluttende weekend i selve Hjørrings midtby, hvor de over 100 deltagende teatre opfører mere end 150 forskellige forestillinger.

Det er den korte udgave af det teatermæssige indhold af verdens største festival med turnerende teater for børn og unge, mens forberedelserne og logistikken til arrangementet selvsagt er en noget længere historie.

Her har en energisk lokal arbejdsgruppe i sparring med Teatercentrum i København sikret så optimale rammer for Aprilfestival 2019, at alt andet end en forventelig succes vil være en skuffelse…

25.000 gratis billetter

Lokalpressen har været med til at varme godt op til begivenheden med artikler og notitser i et kommunikativt samspil med pressemeddelelserne m.v. fra Teatercentrum. Kommunen og det lokale handels- og foreningsliv vil sørge for, at en teaterpyntet by er klar til at modtage de mange gæstende teaterfolk og opkøbere, frivillige er sat i stævne til at klare værtsfunktioner på spillestederne osv. osv.

Helt konkret starter festivalen med Åbningsfest søndag 31. marts i Lundergårdhallen kl. 14-15 med borgmesterord, musikalsk underholdning m.v. – og det er også tidspunktet, hvor de 25.000 gratis billetter helt officielt sendes i omløb. Der etableres mobilt billetkontor i Lundergårdhallen et par timer denne søndag – og derefter er Vendsyssel Teater det store billet- og informationscenter resten af festivalen.

Billetter kan erhverves online allerede fra 25. marts for alle – men som vanligt får formidlerne et lille forspring i deres aktive planlægning, idet billetbestillingen er åben for dem fra 22. marts kl. 10. Se mere om billetbestilling m.v. i faktaboks og på festivalens hjemmeside.

En heftig weekendafslutning

Fra mandag morgen 1. april myldrer de mange deltagende teatre så rundt i kommunen – med afstikkere til Frederikshavns Kommune, der har købt sig til en lille del af festivalen – for at spille teater i form af lukkede forestillinger på skoler og institutioner. Og altså åbne forestillinger i over 20 udvalgte byer på de faste tidspunkter kl. 17 og 19.

Fra fredag formiddag er hele festivalen som nævnt centreret i Hjørring midtby, hvor ca. 350 opførelser i alt finder sted på 16 udvalgte spillesteder. 

Det er også her hovedparten af de tilrejsende formidlere og andre fagligt interesserede møder frem og fylder godt op mellem de forventeligt rigtig mange lokale børn og unge og deres interesserede voksne til dette koncentrerede teaterudbud. Hjørring er nemlig med Vendsyssel Teater som frontfigur en rigtig teaterkommune.

Da alle spillesteder i weekenden kan nås indenfor rimelig gåafstand, slipper dette års festival helt for de traditionelle og ofte halvtomme shuttlebusser mellem spillestederne. Samtidig stiller Hjørring Kommune bycykler til rådighed for at gøre transport fra sted til sted endnu mere fleksibelt. Konceptet bliver som supermarkedernes indkøbsvogne: Læg en mønt, lån cyklen og stil den tilbage i en autoriseret stander og få mønten retur.  

Festivalshow

Forud for weekendens amokrend af forestillinger arrangeres der torsdag aften et festivalshow, hvor der bydes på appetizers fra nogle af de mange forestillinger, man kan opleve i løbet af festivalen. Traditionelt sætter det ekstra fut i de lokale, der ser showet og efterfølgende erhverver sig (flere) billetter til forestillinger.

Selvfølgelig har Hjørring også her ændret lidt på konceptet, idet der for første gang bliver hele to shows – kl. 17 og kl. 19 – i Vendsyssel Teater, hvilket giver 1200 pladser i alt og dermed en vis garanti mod den normale publikumstilstrømningsforstoppelse…

Showet er sat i værk af teatrets dramaturg (og Teateravisens anmelder) Anne Middelboe Christensen og instrueres af Solveig Weinkouff.

Det nye og smukke og overmåde funktionelle Vendsyssel Teater bliver i det hele taget Aprilfestivalens centrum og omdrejningspunkt. Udover billet- og infocenter er der festivalsekretariat og festivalcafe og spisested for teaterfolk m.v. Og teatret lægger også sale til en række forestillinger, herunder de to internationale gæstespil fra Frankrig.

Det internationale islæt

Den franske visit består af en stemningsskabende teaterinstallation fra Vélo med den finurlige titel 'Frøen på bunden af brønden tror himlen er rund', hvor publikum får lov til selv at gå på opdagelse i scenografien under forestillingen.

Og Collectif Aïe Aïe Aïe med objektforestillingen 'Mit dådyr og min kanin', hvis sceneudtryk appellerer bredt til både børn og voksne. Det stærkt efterspurgte kompagni drager i øvrigt fluks videre fra Hjørring til bl.a. Rusland og Sydafrika.

Udover de franske kunstnere forventes der over andre 100 internationale gæster fra mere end 25 forskellige lande til festival i Hjørring.

Det er primært branchefolk i form af festivalarrangører, kunstnere m.fl., og de kommer for at samle inspiration og for at netværke.

Ansvarlig for det internationale arbejde på festivalen er Louis Valente, der i øvrigt også er generalsekretær for International ASSITEJ – samarbejdsorganisationen for børne- og ungdomsteater – og har praktikanter fra USA, Brasilien og Kina i sin særlige medarbejderstab på festivalen.

Louis Valente fortæller, at der bl.a. kommer en større delegation fra China Wellfare Institute for at stifte bekendtskab med dansk børnekultur – og Kina er i forvejen nærmest storimportør af turneteater og workshops og samarbejdsprojekter fra og med danske børneteatre.

Samling på tropperne

For de mange internationale gæster er der også en interessant nyskabelse i den traditionelle festivalpakke, som ellers som normalt indeholder ophold, billetter, faglige møder og guidede ture til forestillinger m.v. Der kan nemlig indgå en lejebil i pakkeløsningen, hvilket gør dem uafhængig af den normale fællestransport. Men også giver dem et måske overraskende møde med dansk trafikkultur…

De internationale gæster skal i øvrigt – i lighed med alle de 5-600 danske teaterfolk – bo i feriecentret Skallerup Klit, der ligger 13-14 kilometer fra Hjørring og byder på masser af frisk vesterhavsluft som afveksling til teaterkulturen.

Den samle(n)de indkvartering af teaterfolk giver selvfølgelig bedre muligheder for faglige og sociale kontakter og er altid med til at gøre en Aprilfestival til en mere helstøbt positiv oplevelse for teatrenes flok.

Det skal med, at teatrene som altid spiller gratis på festivalenerne – dog får man diæter til hjælp til opholdsudgifter m.v. – og for de deltagende teatre er en Aprilfestival udover den åbenlyse kulturelle manifestation et vigtigt udstillingsvindue og en decideret salgsmesse.

Også derfor er der ofte klagesange over, at festivalen har vokset sig så stor, at de 5-600 forventede formidlere/opkøbere har for mange forestillinger at forholde sig til.

Tendens mod mindre festivaler?

Lige den problemstilling er måske for let nedadgående, hvis man ellers skal tage en vigende tendens i antallet af deltagende teatre og forestillinger på Aprilfestivalerne for pålydende:

Men med Aprilfestival 2019's i skrivende stund 102 deltagende danske turneteatre og deres 153 forestillinger er arrangementet faktisk skrumpet til det laveste antal i mere end ti år – nemlig siden Næstved i 2008 med 101 teatre og 166 forestillinger. Og jo ganske langt fra den nuværende topscorer, Frederiksberg i 2016, med 130 teatre og 198 forestillinger.

For Henrik Køhler, direktør for Teatercentrum, har tendensen klare afsendere:

»Det afspejler jo markedet og den kulturpolitiske virkelighed. Der er færre støttemidler til børneteatrene, som af både økonomiske og kunstneriske grunde laver flere samproduktioner, og der synes at være en generel nedgang i salg af turneforestillinger til skoler og institutioner, hvis kommuner også er økonomisk pressede.«

Scenekunsten og stress-samfundet

Der kommer stadig formidlere i hundredvis til en Aprilfestival for at studere udbud og kommende repertoire nærmere, men nogle køber givet færre forestillinger end tidligere, og en del af formidlingen er også overgået fra de entusiastiske lærere, pædagoger, bibliotekarer og teaterforeningsfolk til mere centrale indkøbere i kommunernes kulturforvaltninger.

En del af opkøberskaren vil være at finde blandt deltagerne på det faglige arrangement, der traditionelt indleder festivalweekenden.

I år i form af en oplevelseskonference, hvor temaet er 'Scenekunsten og Stress-samfundet' – og hvor man vil undersøge, hvordan scenekunst kan hjælpe børn og unge til at håndtere stress, både individuelt, i fællesskab og på samfundsplan.

Konferencen finder sted torsdag 4. april kl. 9-16 på Professionshøjskolen UCN i Hjørring og er festivalens eneste ikke-gratis arrangement: Det koster 700 kr. at deltage.

Man vil bl.a. møde oplægsholderen Kjeld Fredens, der er hjerneforsker og ekspert i børns læring, mental sundhed og kulturel intelligens og sammen med paneldeltagerne Malthe Hertz Jansen, programleder for Stressalliancen og Mikkel Ottow, kulturudviklingskonsulent og projektleder for kultur og sundhed i Region Midtjylland vil samtale om: Hvad mødet med kunst og kultur betyder for børn og unge i forhold til stress? Hvordan kan kulturen og samfundet i samarbejde, blive bedre til, at skabe stressfrie miljøer?

Desuden er der walk and talk; besøg hos teatre og afsluttende open space-diskussion (se mere i faktaboks med link til tilmelding)

Alle forestillinger anmeldes

Hvad Teateravisens deltagelse på Aprilfestival angår, vil det som altid centreres om anmelderiet, der er portalens faglige flagskib som både forbrugerorientering til gavn for formidlere og købere og interesserede teatergængere og faglig kritik for teaterproducenterne.

På dette års festival er over 100 af de deltagende forestillinger allerede blevet anmeldt forlods – turneforestillinger holder jo generelt flere sæsoner (brug Søg-funktion på enten teater eller forestillingstitel). Det er den stålsatte ambition at få resten af forestillingerne set under festivalen – det gælder også nogle af de langtidsholdbare af slagsen, der er blevet anmeldt for 15-20 år siden…

De mange festival-anmeldelser vil blive bragt løbende i de kommende uger og måneder efter festivalen. 

I Hjørring består Teateravisens anmelderstab af Kirsten Dahl, Anne Middelboe Christensen, Randi K. Pedersen, Morten Hede og Betina Rex.

Kunsten i centrum

Men bag alle disse faktuelle og praktiske oplysninger m.v. om Aprilfestival 2019 fjæler sig jo det behagelige faktum, at det essentielle drejer sig om at præsentere den kunst for børn og unge, som danske teatre er så berømt og berømmet for.

Der vil være forestillinger for alle aldre, i allehånde genrer og former. Bevægende, belærende, morsomme, forunderlige. Nyskrevet dramatik, musik, koreografi, installationer m.v. Men H. C. Andersen er skam også stadig på banen i form af både klassiske og meget utraditionelle opsætninger. Et hurtigt kig på programmet viser, at blandt de ca. 150 forestillinger har ti udspring i seks af den gamle eventyrdigters fortællinger. Med 'Kejserens nye klæder' i tre nye udgaver.

Aprilfestival er på mange måder lidt af et eventyr…

Seneste artikler

Seneste artikler

Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere