Af: Anne Middelboe Christensen

19. november 2016

Himmeldans og himmelsk fryd

Himlen blafrer lyseblå, og der er hvide skyer at sidde på i Teater Minsks lille fine danseforestilling ’Himmel’ for de mindste.

Hvem vil ikke gerne besøge himlen, sådan bare en formiddag? Og hvem kunne ikke tænke sig at prøve at danse på skyer?

Danserne Anne Nyboe og Loa Carlslund får sig lige en gæstfri, lille sludder om himlen med de fremmødte vuggestuebørn og børnehavebørn, inden de åbner døren til scenerummet og Teater Minsks forestilling ’Himmel’.

Bag døren ligger scenen let og luftig med blafrende silkestoffer, der vajer som smukke, lyseblå bannere. På scenegulvet ligger hvide, uldne ’skytæpper’, som børnene gladeligt sætter sig på. Og så begynder de to dansere ellers deres nysgerrige rejse gennem himlen og mellem skyerne.

Muskeldansere

Koreografisk har Anne Nyboe og Loa Carlslund skabt en fin dans med sjove gymnastikbevægelser og akrobatiske løft.

De er begge to muskeldansere, og de griber legende fat i hinanden i muntre vejrmøller. Den ene lægger sig op på ryggen af den anden danser, der står og ’flyver’ gennem himmelrummet – og de flakser fint sammen gennem stofbanerne i en koreografi, hvor man mærker Thomas Eisenhardts koreografiske inspiration til at skabe bevægelser ud fra netop disse to danseres kropssprog.

Og så har de fundet på en skøn mavekurren, hvor de bare smider sig på gulvet med ’flyvearme’, så man kan mærke, hvor skønt det må være at ’surfe’ på skyerne.

’Surroundhimmel’

Som fortælling er 'Himmel' dog lige det svageste. Iscenesætteren Lisa Gertum Becker har ikke fået det drama ind i forestillingen, som himmelrummet ellers sagtens kunne rumme. Der er ikke noget plot mellem de to dansere – ingen rejse eller følelsesleg – og det svækker forestillingens forløb.

Scenografien af Tanja Bovin er fint luftig med stofvimplerne, men den kommer til at virke underligt diffus undervejs, fordi den også foregår bagved publikum i en slags ’surroundhimmel’.

Det virker oplagt scenisk, men det betyder, at børnene skal vende sig rundt og begynder at stå op, når danserne danser rundt om dem; det skaber mere forvirring end himmelglæde.

En frontal himmel havde sikkert haft lige så god effekt. Men dansernes hvide, løse bukser og bluser skaber smukke linjer om deres kroppe.

Plastik i himlen

Claus Carlsens musik er drømmende og både sfærisk og spinkel, så den passer til det luftige univers. Særligt noget xylofonmusik og en flyvende fløjte passer godt ind her.

Men musikken formår ikke at holde spændingen hele vejen. Det er lige ved, at den kunstige lyd af nogle knitrende plastikposer bliver forestillingens mest intense soundscape.

Men forestillingens grundstemning er utroligt venlig og imødekommende, og den vækker nysgerrighed. Den minder om Tali Rázgas danseforestilling 'Sneøjne'.

 Børnene kan lide at være i dette rum. Og da danserne har bukket af, tilbyder de ’trækture’ rundt på skyerne i himmelrummet. Det vækker fryd. Himmelsk fryd.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Ene men slap
Teatret Skægspire:
'Elin – den stærkeste i verden'
Der er lidt for mange løse indfald i Skægspires dramatisering af fortællingen om den slappe Elin, der blev verdens stærkeste pige - uden at blive lykkeligere af den grund.
Ingen ulykke er så stor, at du ikke kan be’ om hjælp!
Det Kgl. Teater:
'Mirakel'
Det Kongelige Teater viser festlige muskler i musical-udgave af Kim Fupz Aakesons 'Mirakel'.
‘OhHowNoisy’
Filuren/Under The Table:
'WowHowHuman'
En tydeligvis klar historie om menneskets svære vej til at opleve at venskab er bedre end fjendskab drukner i ordløs råben og boldspilsscener som enten kører i ring eller afsporer forestillingens budskab.
Et spil af tilfældigheder
Lille Gasværket:
'Core'
Som helhed er 'Core'en troværdig oplevelse. Men spillet mangler et indre, sammenhængende flow.
Stjernedrys for livsbegyndere
Teater My og Teater Refleksion:
'Himmelsange'
Mette Roslev tænder glimtet i øjnene hos de allermindste med sin poetiske forestilling om at undre sig over livets skønhed. Med eller uden ord – og med eller uden bare tæer.
Ikke helt ud i skoven…
Det Ny Familie Teater:
'Robin Hood'
Det Ny Familie Teater byder på klædelig fornyelse med sin 'Robin Hood', der har lagt de ubehjælpsomme kulisser og det manierede overspil på hylden.
Ene men slap
Teatret Skægspire:
'Elin – den stærkeste i verden'
Der er lidt for mange løse indfald i Skægspires dramatisering af fortællingen om den slappe Elin, der blev verdens stærkeste pige - uden at blive lykkeligere af den grund.
Ingen ulykke er så stor, at du ikke kan be’ om hjælp!
Det Kgl. Teater:
'Mirakel'
Det Kongelige Teater viser festlige muskler i musical-udgave af Kim Fupz Aakesons 'Mirakel'.
‘OhHowNoisy’
Filuren/Under The Table:
'WowHowHuman'
En tydeligvis klar historie om menneskets svære vej til at opleve at venskab er bedre end fjendskab drukner i ordløs råben og boldspilsscener som enten kører i ring eller afsporer forestillingens budskab.
Et spil af tilfældigheder
Lille Gasværket:
'Core'
Som helhed er 'Core'en troværdig oplevelse. Men spillet mangler et indre, sammenhængende flow.
Stjernedrys for livsbegyndere
Teater My og Teater Refleksion:
'Himmelsange'
Mette Roslev tænder glimtet i øjnene hos de allermindste med sin poetiske forestilling om at undre sig over livets skønhed. Med eller uden ord – og med eller uden bare tæer.
Ikke helt ud i skoven…
Det Ny Familie Teater:
'Robin Hood'
Det Ny Familie Teater byder på klædelig fornyelse med sin 'Robin Hood', der har lagt de ubehjælpsomme kulisser og det manierede overspil på hylden.