Af: Randi K. Pedersen

11. august 2014

Håndkantslag i bolledejen

En udflugt med fuld musik til det muntre køkken slår et større brød op, end historien kan bære.

Titlen skaber forventning om noget mystisk og poetisk. Men har man læst på lektien, så ved man, at 'Lyde i natten' er en udflugt med fuld musik til det muntre køkken, hvor tre bagere huserer. Det foregår i drømme, så lille Hans skal sove, og Far og Mor synger duet for at få ham til det. Alligevel kniber det gevaldigt, og det forstår man godt, for larm i natten er et mere dækkende udtryk for udfoldelserne i en historie om at bage.

Dukke Hans er nuttet og charmerende med sit sorte strithår, og godnatscenen giver forestillingen en rolig og kontaktskabende start. Som ramme om forestillingen er drømmehistorien derimod skuffende uoriginal. Måske stammer den fra bogen, som 'Lyde i natten' er inspireret af. Men dramaturgisk burde erfarne manuskriptforfattere kunne gøre det bedre for eksempel ved at gøre det klart, hvorfor drengen drømmer om bagere.-

Nu bliver Hans lynhurtigt kørt ud af historien og parkeret i kulissen i sin antikverede køkkenblå jernseng. Der bliver han, og vi hverken ser eller hører mere til drengen, før det bliver morgen. Så hentes han ind for at runde en forestilling af, der trods store mængder råvarer og spillernes hyper-energiske håndkantslag i bolledejen ikke rigtigt vil hæve, men er lovlig klæg i konsistensen.    

Mens de fleste sover, er der andre, som arbejder til glæde for de sovende. Hvis ikke bagerne gad arbejde om natten, kunne vi sige farvel til det friske morgenbrød. Men det er ikke noget, der ofres opmærksomhed i den vel-timede tjubang-bage-farce med kontante klovnerier, indlagte tryllerier og melodier. Alt det, der udgør den egentlige forestilling i 'Lyde i natten'.

Konditorjakke og skåneærmer

Mel er altid godt, når der skal drilles og laves halløj, og det tages flittigt i brug i bagernes nat-køkken. Brødet bliver lavet 'fra bunden' som i enhver moderne småbørnsfamilie med respekt for sig selv og sin spelt. Alligevel giver forestillingen mest associationer til en bagemaskine. Med sådan en fætter høvler man nogle råvarer ned i et hul og får et firkantet  hvedebrød ud i den anden ende – fejlfrit, men lidt fantasiløst.

'Forfraaaa' råber de tre brødbagere, når det for tredje gang går galt med afvejningen af melet, eller mængden af salt og vand er forkert. For slet ikke at nævne ægget, der kommer fra de tusind og elleve ægs ø. Det fortjener respekt og omhu i bage-processen, men den slags gør ikke indtryk på brødbagerne. De er  – trods deres professionelle udstyr med konditorjakke og skåneærmer  – nogle glade bage-amatører.

Til sidst lykkes det dog at få dejen til at flyde ud over alle bredder, men straks venter der en ny og værre udfordring. Bagerne skal gennem en nat-tunnel, og ingen af dem tør gå forrest. Men igennem kommer de, og hvad så? Spørger man sig selv – og forestillingen. For inden man når at blinke med øjnene, er bagerne tilbage i natkøkkenet, og lille Hans trilles ind.  

Det er blevet morgen og tid til at smage på nybagt brød – også for publikum. Duften er ikke overvældende. Men der blev fyret tilstækkeligt op under komikken til at sikre underholdningen i forsøget på at slå et større brød op, end historien kan bære. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Spyt i lukket kredsløb
Jonas Kjeldgaard Sørensen:
'Spytspand og sorte huller'
'Spytspand og sorte huller' er en uforløst podwalk gennem byen, angiveligt med fokus på sekreternes kulturhistorie i en poetisk overspændt tekst og et fascinerende lydunivers – som overhovedet ikke er for børn
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Spyt i lukket kredsløb
Jonas Kjeldgaard Sørensen:
'Spytspand og sorte huller'
'Spytspand og sorte huller' er en uforløst podwalk gennem byen, angiveligt med fokus på sekreternes kulturhistorie i en poetisk overspændt tekst og et fascinerende lydunivers – som overhovedet ikke er for børn
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken