Af: Carsten Jensen

22. september 2021

Gensyn med Horsens

Efter sidste års ufrivillige corona-aflysning er Horsens Teaterfestival tilbage med den velkendte stemning og nærhed, gode organisation og kuraterede forestillinger af generel høj kvalitet. Men også med sans for fornyelse med nye formater og tiltag, der skal være med til at udbrede den lokale ejerskabsfornemmelse udover de tre weekenddage i september.

Horsens Teaterfestival 17.-19. september blev et behageligt gensyn med den altid velorganiserede festival efter den beklagelige aflysning sidste år.

Fraværet af de tidligere obligatoriske coronapas, mundbind og afstandskrav gav plads til mange flere knus og kram og tætte markeringer i skarp kontrast til den nødvendigt udviste forsigtighed på Aprilfestivalen i Holbæk i juni.

Der var således i år atter den særlige stemning, som festivalen også skaber ved som årlig, stationær begivenhed at have faste, velfungerende spillesteder i gåafstand, et stort og venligt korps af frivillige og et kurateret program, der borger for kvalitative oplevelser.

Også selvom coronaens teaternedlukninger har gjort dramaturgiatets arbejde vanskeligere. Her hjalp det heller ikke, at Aprilfestivalen, der ofte er et godt udgangspunkt for at spotte nye (og gode) forestillinger, inden Horsens-programmet gøres færdigt, jo var flyttet til juni-.

Men som dramaturgiatmedlem Kenneth Gall siger til Teateravisen, så vil man også meget gerne have mange helt nye premierer på festivalen – og her må man så satse på teatrenes præsentationsmateriale og egne fornemmelser og erfaringer.

Noget om ejerskab

Men formidlere og det lokale publikum tog godt imod årets program. Næsten alle 40 forestillinger kunne melde udsolgt af gratis billetter, og der blev også plads til de mange billetløse ved indgangene, bl.a. fordi en del adgangskortindehavere udeblev. 

Frafaldet er udfordret af en manglende ejerskabsfornemmelse, men om indførelse af selv en ganske beskeden billetpris vil afhjælpe problemet eller skade festivalens sjæl, står hen i det uvisse.

De fleste af festivalens forestillinger var i øvrigt allerede anmeldt her på portalen inden festivalstart, og de seks, der ikke var, vil blive det i allernærmeste fremtid af Teateravisens udsendte anmelder. 

Det gælder dog ikke åbningsforestillingen, der trods deltagelse af tre professionelle dansere og en ditto koreograf må rubriceres som borgerforestilling, der ikke falder ind under Teateravisens anmeldelsespraksis overfor professionel scenekunst for børn og unge.

Der er næppe tvivl om, at arrangørerne – både de bestemmende i kommunen og de ansatte i festivalledelsen – ser den slags store, publikumsinddragende forestillinger som en gevinst i forhold til at tilbyde lokalbefolkningen ejerskab til festivalen, men hånden på det onde hjerte: Det siger jo ikke så meget om den professionelle, turnerende og her også kuraterede scenekunst, der udgør festivalens egentlige kunstneriske program.

Men de op mod 150 tilskuere – i øvrigt flest deltagende teaterfolk – der fredag tog åbningsforestillingen 'Ukendt land' i nærmere øjesyn, kunne se interessante ting ske på og omkring torvet ved Vor Frelsers Kirke. Herunder to små, modige piger, der performede helt alene i en af de seks samtidige sekvensafdelinger, som udgjorde forestillingens første afdeling.

De gule regnbukser, der sammen med sorte T-shirts udgjorde det fælles dress, var i den grad velvalgte, for regnen og kulden var ikke gode samarbejdspartnere i det ambitiøse projekt. 

Nyt og ukendt land…

Der har været en tilsvarende borger-åbnings-danseforestilling på Horsens-festivalen før og der vil også komme en igen til næste år, forsikrede programchef Adelaide Bentzon  i et stort interview forlods for årets festival her på portalen (se artikel) – hvor hun dog også talte varmt for de helt nye formater, der skal vise en festival i kontinuerlig udvikling. Med temaet 'ukendt land' som styrende begreb.

I år kunne man således bl.a. stifte bekendtskab med særlige Talks med en hjerneforsker, en geolog, en astrofysiker og en teaterpædagog om bl.a. kunst i hjernen og i naturen, rumrejse til det ukendte og 'små fødder i ukendt land';  et naturtema, rodfæstet i fem forestillinger; 13 udvalgte ungdomsforestillinger for 12-18-årige samlet i FÆNGSLET og Talk Box, festivalens eget formidlingscenter, der i weekenden producerede videoer og podcast og interviews med både kunstnere og publikum 

Dertil kommer projekt Scene+, som optrådtes som element i årets program, men ikke indgik konkret i festivalweekenden. Det er designet som et af de nye formater, der præsenterer arrangementer for de lokale på andre tidspunkter og skal være med til at vise, at Horsens Teaterfestival ER andet end tre dage i den tredje weekend i september.

I oktober bl.a. bydes der således på litteratur & teater (visning af Teatrets Fair Plays iscenesættelse af Jesper Wung Sungs bog, 'Ud med Knud'); naturudforskning og teater (der vises Madam Bachs ' Gro' og Recoils 'Mass – Bloom Exploration) m.v.

Der skal bestilles billetter via hjemmesiden www.horsensteaterfestival.dk, så ejerskabet er noteret.

Udfordringer og nærhed

Om Talk Box siger programchef Adelaide Bentzon i øvrigt, at det nye tiltag er 'et forsøg på at samle nogle af de spor, vi lægger ud på festivalen. Når jeg tænker på en festival som denne, forestiller jeg mig at der foregår en masse samtaler på kryds og tværs. Nogle er meget konkrete, andre mere abstrakte. (…)

Det er umuligt at fange alt, hvad der foregår eller deltage i alt, men med Talk Box håber vi at kunne forlænge og uddybe forskellige samtaler om nogle af de temaer eller formater, der er i spil. Det er også en måde at dokumentere, hvor mange planer sådan en festival egentlig foregår på, fra de helt nære oplevelser, til det festlige og underholdende, til det udfordrende og tankevækkende. Både for fagfolk og publikum'.  

Det er fint tænkt – men en noget mindre sofistikeret talk box har faktisk i nogle år eksisteret for de tilrejsende deltagere på festivalen:

Komediehusets lille hvilested for formidlere og teaterfolk på Kulturstationen er således Deres tilrejsende betragters yndlings-pausested. Ikke (kun) fordi der er gratis kaffe og småkager, men fordi man her møder formidlere og teaterfolk på frihjul mellem forestillinger og opsætninger.

DET kan der komme mange gode snakke ud af – også med interessant info, der nogle gange kan overføres til senere artikler, men mest som stemningsbarometer for både festivalens oplevelser og de faglige gøremål, som optager teaterproducenter eller opkøbere.

Det er bestemt også disse pausesnakke – og alle de andre samtaler og møder på en tæt festival med godt teater, der er med til at udgøre det kit, som gør Horsens Teaterfestival til en nærhedsoplevelse.

Føddernes (ufrivillige) frigørelse

Nogle gange kan det dog blive for tæt:

For pludselig sidder man der (igen) med sine pæne, hidtil rene sokker på det snavsede gymnastiksalsgulv for at se en danse- eller performance-forestilling for de allermindste. Disse små mennesker skal som regel anbringes på en form for tæppe rundt om selve spillepladsen – og helst sammen med deres forældre.

Og lige meget hjælper det, når man så fremhæver, at som børne-fri voksen, dvs. formidler eller som her fagpresse, bliver man alligevel – og heldigvis (!) – anbragt på en stol (ryglæn er en stærkt skattet luksus) eller bænk udenfor bemeldte skofri område og behøvede således ikke at aflevere sine sko.

I Horsens kunne det bl.a. opleves ved  indgangen til 'Hvad var det?', hvor det var Thomas Eisenhardt fra Aaben Dans, der tog imod – også Deres stilfærdige indvending – men han tog det som altid pænt. 

Den udsøgte hævn kom samme aften, hvor han aldeles uforberedt blev fanget på det forkerte ben (!), da han fik overrakt Horsens Børneteaterpris. Fuld fortjent. Men modtaget med en for ham aldeles uset mangel på ord. Det blev blot til: 'Det kunne I godt have sagt' – efterfulgt af et 'TAK'!

Tilsvarende ordfattigt var modtagelse af de to andre priser (se note) i øvrigt også lørdag aften – på en vellykket festival, der har programsat næste udgave til 16.-18. september 2022. 

Seneste artikler

Seneste artikler

Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere