Af: Carsten Jensen

31. januar 2018

Gammelt teater med ny profil

Der arbejdes stadig energisk på at redde Zangenbergs Teater her et år efter at man røg ud af lille storbyteater-ordningen. For den nye leder, Thea Kulavig, handler det bl.a. om at fylde teatret med gæstespil, workshops, kurser og andre kreative aktiviteter udover de egenproduktioner, som en udfordret økonomisk situation giver mulighed for. En ny profil og på sigt et nyt navn skal holde liv i teatret i Pilestræde.

'Mere teater og flere aktiviteter' – det er den superkorte udgave af den profil, som teaterleder Thea Kulavig mener kan redde Zangenbergs Teater, der har kæmpet for eksistensen, siden man mistede status og støtte som lille storbyteater i København fra januar 2017.

Dermed har der manglet de 2,6 mio. kr. årligt i budgettet, og følgelig har det seneste år stået på kriseøkonomi og diverse redningsforsøg, som bl.a. resulterede i, at Thea Kulavig – der har været administrator på Zangenbergs Teater siden oktober 2016 – i august sidste år overtog posten som teaterleder fra Henrik Zangenberg.

Og mens Henrik Zangenberg ved årsskiftet sagde endeligt farvel til familieteatret, som blev grundlagt af hans far og hvor han har været kunstnerisk leder siden 1991, er Thea Kulavig i fuld gang med at få skik på 'Zangenbergs Teater vol. 2', som hun har døbt den fornyelse, der skal redde det velrenommerede børneteater i den indre by.

Og som udover en mere aktivitetspræget profil også på sigt skal resultere i et nyt navn til teatret. Hvilket og hvornår er dog et fremtidsscenarie.

»Vi vil selvfølgelig meget gerne bevare teatrets ånd og trofaste tilskuere, men nu laver vi et nyt teater, hvor vi også vil noget andet og mere, og så vil et navneskift være en måde at vise det på,« siger teaterleder Thea Kulavig.

'Far er sur'

Den pressede økonomiske situation gør, at teatret p.t kun består af to deltidsansatte, Thea Kulavig som leder og Nina Jensen som administrator – men man har for tiden ogsåtilknyttet Ingrid Alering i virksomhedspraktik.

Dertil kommer en række frivillige, der bl.a. giver en hånd med markedsføring, rengøring og andre nødvendige aktiviteter for at holde teatret på fode. Og så er der blevet udpeget en ny bestyrelse.

Hvor efteråret 2017 bestod af en række gæstespil og genopsætninger af to egenproduktioner – herunder ikke mindst den givtige juleforestilling – er første halvår af 2018 linet op med endnu flere gæstespil, workshops og andre kreative aktiviteter, der både skal fastholde teatrets gamle målgruppe og invitere et nyt segment af brugere, virksomheder m.v. indenfor i lokalerne i Pilestræde.

Man fortsætter dog også som producerende teater, og første forestilling som 'nyt teater' vil åbenbare sig efter sommerferien. Der er tale om en dramatisering af Philip Ytorunels tegnede fortælling, 'Far er sur', som skal blive til en halv times ordløst teater for de 3-6-årige. De første skridt tages med en workshop i maj.

Forestillingen er samtidig et element i et flerårigt samfundsrelateret og undervisningsdomineret teaterprojekt med indbyggede workshops og forløb, som Zangenbergs Teater spillede ud med i efteråret 2016 – med temaet 'modet til at turde lave fejl og lære af dem' – og som det lykkedes at skaffe midler til fra flere fonde.

»'At turde fejle'-projektet gennemfører vi, så 'Far er sur' og en efterfølgende produktion er under denne overordnede titel,« fortæller Thea Kulavig.

Stor efterspørgsel fra gæstespil

Men hun har mange flere planer for et aktivt teatersted.

Som nævnt står den frem til sommer på en lang række gæstespil, hvor der både er babydans og teater for teenagere og familier – og for den sags skyld også semi-professionelle forestillinger, hvor vækstlaget gives spilleplads og -tid på et rigtigt teater.

Thea fortæller, at efterspørgslen har været stor: Mange teatre har kontaktet hende for at høre om muligheden for at spille forestillinger – og det er både udenbys teatre og københavnske teatre uden fast spillested

Ordningen er så, at et gæstende teater betaler en fast leje for opholdet.

På et tidspunkt lurede også muligheden for at få en fast og økonomisk stabil medspiller i form af Teater Hund & Co., der søgte et nyt værested efter den lidt for udfordrende placering på Biblioteket i København NV (se artiklen).

»Vi havde faktisk nogle gode snakke om, hvordan man kunne agere sammen, men de valgte jo at bo sammen med FÅR302, der nu også er teaterleder Methe Bendix' gamle teater. Og så kommer man heller ikke udenom, at FÅR302 har en husleje laaangt under vores..,« lyder det fra Thea Kulavig

Workshops og handelsliv

I stedet bliver det altså en kombination af mange gæstespil og enkelte egenproduktioner – og en række andre aktiviteter: 

»Vi inviterer bl.a. børnene ind til kreative workshops, som skal være med til at give dem et medejerskab til teater. Vi har p.t. også en aftale om, at unge fra et operaundervisningsprojekt på en af byens skoler skal lave visninger på teatret, og vi er med i Åben Skole i Københavns Kommune, hvor der kan laves forskellige udviklingsforløb,« fortæller Thea Kulavig, der også har kontakt med både den lokale handelsforening og større virksomheder.

»Egentlig havde jeg først bare tænkt, at vi fx kunne sælge 'Sømods Bolsjer' og lignende i teatret, men handelsforeningen kontaktede os selv som led i deres forsøg på at skabe et større samarbejde mellem lokale handlende og kulturinstitutioner og på den måde sikre et livligt og attraktivt miljø i indre by,« siger hun og fortæller, at hun også ser muligheder i at lave kurser og workshops for virksomheder, der vil udvikle flere iværksættere og kan bruge kreative inputs.

Dertil kommer, at crowfundingen til teatret fortsætter – og en dialog med nogle af de store bidragydere, som måske kan bruge teatret under en eller anden form.

Kamp for kulturelle åndehuller

Thea Kulavig har i øvrigt også aftalt et møde med Københavns nye kulturborgmester, Niko Grünfeld (Alternativet), der som tidligere medarbejder hos Kaospiloterne under Uffe Elbæk må formodes at have en god fornemmelse for både kulturprojekter og teaterarbejde.

Det betyder selvfølgelig ikke, at pengekassen er åben – og slet ikke for en hurtig tilbagevenden som lille storbyteater, men der findes jo trods alt diverse kultur- og undervisningspuljer, som måske kunne linde lidt på låget…

Thea Kulavig, der selv er cand.mag. i teatervidenskab og har erfaring med teaterproduktion fra bl.a. Københavns Musikteater og som dramatiker, har den faglige indsigt på plads, men er også bevidst om, at selv med mange bolde i luften er fremtiden for Zangenbergs Teater uvis.

»Selvfølgelig må man hele tiden spørge sig selv om, hvor længe giver det mening, men jeg er indstillet på at bruge mine erfaringer og kompetencer i et forsøg på at redde dette teater.«

»Børn og unge har brug for at få styrket fantasien i et samfund, hvor der er større og større fokus på innovation, iværksætteri og det at få de gode ideer. Ikke mindst i et samfund som nu: Det er synd for børn og unge, der ligger under for præstationskulturen og har brug for åndehuller – og det kan teater give dem.«

Seneste artikler

Seneste artikler

Den store klapjagt

Den store klapjagt

Dagpengesystemet er ikke en hjælpekasse for kulturlivet, mener beskæftigelsesministeren. Kunstnerne er sådan set enige, men de er blevet jaget vildt i regeringens opgør med det fleksible arbejdsmarked. BTS-formand Jørgen Carlslund frygter, at det hurtigt vil få en betydelig negativ indvirkning på børneteatrenes udvikling.
Læs mere
Trekantsdrama

Trekantsdrama

Teatret Trekanten i Vejle har fået kniven af kulturudvalget, der har besluttet at lukke byens velfungerende egnsteater. Sådan kan man osse markere indsatsen over for børnekultur i Region Syds hovedsæde.
Læs mere
Nu mangler de bare 14-15 millioner

Nu mangler de bare 14-15 millioner

ASSITEJ Danmark er en del af det internationale netværk for børneteater. Sammen med de svenske kolleger skal man nu arrangere verdens største begivenhed for professionelt teater for børn og unge i 2011 - nemlig ASSITEJ's verdenskongres.
Læs mere
På konfrontationskurs

På konfrontationskurs

Når dette års Horsens-festival afvikles fra 19.-21. september vil det være uden størsteparten af BTS-teatrene. Arrangørerne synes at have bragt sig i et modsætningsforhold til både teatre og det oprindelige festivalgrundlag.
Læs mere
Verdens bedste kritikere

Verdens bedste kritikere

Henrik Ipsen er uddannet skuespiller fra Odense Teaters skuespillerskole og var igang med en regelret karriere på de store scener, da han blev vakt for børneteatret og dets særlige magi og specielle udfordringer. Her fortæller han om det at spille for børn.
Læs mere
Den store klapjagt

Den store klapjagt

Dagpengesystemet er ikke en hjælpekasse for kulturlivet, mener beskæftigelsesministeren. Kunstnerne er sådan set enige, men de er blevet jaget vildt i regeringens opgør med det fleksible arbejdsmarked. BTS-formand Jørgen Carlslund frygter, at det hurtigt vil få en betydelig negativ indvirkning på børneteatrenes udvikling.
Læs mere
Trekantsdrama

Trekantsdrama

Teatret Trekanten i Vejle har fået kniven af kulturudvalget, der har besluttet at lukke byens velfungerende egnsteater. Sådan kan man osse markere indsatsen over for børnekultur i Region Syds hovedsæde.
Læs mere
Nu mangler de bare 14-15 millioner

Nu mangler de bare 14-15 millioner

ASSITEJ Danmark er en del af det internationale netværk for børneteater. Sammen med de svenske kolleger skal man nu arrangere verdens største begivenhed for professionelt teater for børn og unge i 2011 - nemlig ASSITEJ's verdenskongres.
Læs mere
På konfrontationskurs

På konfrontationskurs

Når dette års Horsens-festival afvikles fra 19.-21. september vil det være uden størsteparten af BTS-teatrene. Arrangørerne synes at have bragt sig i et modsætningsforhold til både teatre og det oprindelige festivalgrundlag.
Læs mere
Verdens bedste kritikere

Verdens bedste kritikere

Henrik Ipsen er uddannet skuespiller fra Odense Teaters skuespillerskole og var igang med en regelret karriere på de store scener, da han blev vakt for børneteatret og dets særlige magi og specielle udfordringer. Her fortæller han om det at spille for børn.
Læs mere