Af: Bodil Alling

20. juni 2011

Fra Ingenting til Alting

Gruppe 38’s kunstneriske leder, skuespiller og dramatiker Bodil Alling, har en stærkt personlig beretning om tilblivelsen af forestillingen ‘Jeg har Alt’.

JEG VAR i Sverige på sommerferie med min 75-årige far. Han havde høreproblemer.

Eller rettere: jeg havde problemer med hans dårlige hørelse. Han og jeg har altid diskuteret meget livligt – alt, hvad der optog os blev endevendt.

Og derfor irriterede det mig, at han hørte dårligt, for det gjorde det besværligt at snakke ivrigt sammen.

Jeg foreslog, at han fik et diskret høreapparat, men det nægtede han pure – han ville nemlig ældes med ynde!

Derfor skrev jeg et digt til ham:

 

Jeg har en særlig opfinderfar

Han opfinder ting, som han ikke har

Min mor og piben, en stormhat og mig

Er nogen af de ting, han har opfundet sig.

 

Han opfandt krudtet med sådan et brag

At piben knak og hatten fløj af

Og selv når jeg råber, kan han ikke høre

At han faktisk blev døv på det ene øre

 

Og råber jeg til ham, hvad jeg ikke bør

Jamen, så opfind dig dog et hørerør

Da tramper han ud med stormhat og støvler

For han gider ikke høre på folk, der vrøvler.

 

Og så var processen sådan set i gang. Jeg syntes, det var sjovt at skrive til ham, så jeg brugte timer hver dag den sommer i Sverige på at skrive vers, som viste sig at have at gøre med min barndom på landet sammen med ham.

Undervejs opdagede jeg, at mange af versene begyndte med ’Jeg har…’ og at jeg faktisk har alt.

Kunne det her måske blive til en bog? Jeg bad scenograf og billedkunstner Claus Helbo om at lave illustrationer til teksterne – dog sådan, at illustrationerne for talte en anden historie end den, versene fortalte.

Nu var jeg så glad for materialet at jeg ville prøve at lave en forestilling med levende billeder, der ikke illustrerede forestillingen, men udvidede historierne i versene. men hvad for en historie?

 

SÅ DØDE min far.

Meget pludseligt og chokerende.

Så var det meget indlysende igen – naturligvis kom forestillingen til at handle om at miste.

Om altings forgængelighed.

Om accepten af, at det, man elsker, må man uvægerligt miste.

Og egentlig kunne det have været ligeså indlysende den modsatte vej – for at lave en forestilling om at miste, var det et rigtig godt udgangspunkt at have alt.

Først kom der så et nyt vers med i bogen – på én af de sidste sider dør min elskede kat på et splitsekund.

 

OG HERFRA er det ligeså vanskeligt at beskrive processen som at være i processen.

Alt foregik på én gang. Vi filmede hunde, gæs, geder, en oldgammel dame og alt muligt andet.

Vi havde en ide om, hvad de film skulle vise, men gudskelov opførte ingen dyr eller mennesker sig sådan, som vi forestillede os.

Så jeg måtte hele tiden improvisere over filmklip og digte nye historier og finde nye vinkler og det var frustrerende og helt vidunderligt.

Jeg husker ikke rækkefølgerne, men langsomt dukkede en skabelsesberetning frem.

Og den opmærksomme seer vil ane, at til trods for letheden og den tilsyneladende tilfældighed og hverdagstone i forestillingen, så er alt bygget op om chokket.

Livets vidunderlige lethed afløst af sorgen over, at det ikke kan fastholdes.

Starten er skabelsen – i børnehøjde: I begyndelsen skabte Gud Himmelen og Jorden – jeg kører på én rulleskøjte på jorden og taler til min musvit i himmelen – lyset går op – og så:

’Jeg har en far.

Altings opfinder!

Han opfinder alt, hvad han kan komme i tanke om, og hans store hænder holder varsomt om bittesmå mærkværdigheder, der kan blive til flaksende fugle, som kan flyve lige fra den ene ende til den anden – eller en kikkert af pap, der kan se dobbelt. Eller en omvendt paraply, hvor regnen bliver liggende, så man kan sejle med røde blade, der lige er faldet af træerne

Og et hjul. Han opfandt hjulet.

Et smukt, rundt hjul, der nåede sammen i begge ender.

Og det løb frit – ned gennem haven, ud gennem havelågen og lige ned til søen, hvor det stoppede så brat, at far røg ud over kanten og lige ned i skødet på en blomstret sommerkjole med læg –

Både fortil og bag og lynlås i siden.

Og dér, midt i april og evig fryd over hjulets fortræffeligheder, opfandt han … moren. Og med fyrværkeri og blomsterregn opfandt de to… barnet.

Det største af altings opfindelse, for nu kan alting begynde forfra…’

 

MAN KAN selv bestemme, om det er min far eller vor far, som opfinder/skaber verden. Alle mine forestillinger forholder sig til Gud – også denne.

Da jeg skrev versene, kogte jeg en lang tekst ind til en meget lille og tæt tekst med en finurlighed i enden.

Nu skulle jeg starte med det omvendte: Skrive en tekst omkring versene, så de fik en eller flere betydninger mere end i udgangspunktet. Og skabe en dramaturgi, så forestillingen ikke blev en fortælling men et dramatisk forløb.

Gåsen, som ikke bryder sig om julen, blev til en fortælling om at overvinde sin dødsangst.

Hunden, som er gammel og har alt for meget skind, bliver til en historie om, at indeni den gamle hund bor nøjagtig den samme, som da hunden var ung – bare med nogle fysiske begrænsninger.

Tante Viola, som er gammel som Metusalem, handler om at forlige sig med, at man aldrig ved, hvor lang tid, der er tilbage.

Onkel zimmermann, som bliver ved med at vokse og vokse, kommer til at handle om, at selvom man ikke tror på, at man kommer i himlen, så kan man bare selv se….

Og så min elskede kat, som jeg tydeligt viser, er det bedste, jeg ved – han dør på andensidste side.

Vi havde en lang diskussion undervejs – kan vi lade døden ind træffe så sent?

 

ALT ER fordragelighed og samvær og spruttende glæde over livet og over at have alt, hvad man kan ønske sig – og så kommer døden.

Hvis det nu var min far, der skulle dø, så mener jeg ikke, man kunne lade det ske så tæt på forestillingens slutning.

Det er en forestilling, der produceres for børn, så hvis det var min far, som ikke på nogen måde kan erstattes, som pludselig for evigt var borte, så skulle hele forestillingen tage udgangspunkt i dét – at begribe og finde vej i den dybeste sorg.

Men ved at lade det være min elskede kat og især ved langsomt at gøre det begribeligt, at jeg faktisk hele tiden har vidst, at katten er død, så kan jeg fortælle noget andet om døden.

Jeg har en film med min kat – og da den er det bedste, ja, så gemmer vi naturligvis det bedste til sidst.

 

SÅ INDFØRTE vi mus i forestillingen.

De eksisterer ikke i bogen. Men jeg fortæller om dengang, det vrimlede med mus i hele biografen, og hvordan de åd rub og stub.

Selv Sørens lange, elskede Beatleshår åd de (en anden historie om at miste).

Men katten åd musene; så kom vi af med dem.

Så ser publikum en mus fare gennem biografen et par gange. og nu bliver det endelig ’til sidst’ – og så forstår vi, at katten er død – derfor er den det bedste – (evigt ejes kun det tabte) – og slutteligt viser det sig, at musene har ædt filmen – nu er katten for evigt borte.

Set i bagklogskabens lys kunne man vel ane det – der ville ikke fare en mus rundt i biografen, hvis der stadig var en kat!

Nu findes kun erindringen.

Tiden er gået.

 

HELE DENNE konstruktion er en lang skriveproces. Versene bestemmer tema, filmene påvirker og ændrer historierne, og de nye historier bestemmer, hvad hele forestillingens udsagn er.

Og alt foregår på én gang.

Hver dag klippes og klistres alt – scenografi, dramaturgi, tekst- er, musik, tro og tvivl, gråd og latter – det er et totalt menageri!

Som sagt: Dybt frustrerende og fuldstændigt vidunderligt.

Jeg glæder mig til næste gang.

Seneste artikler

Seneste artikler

Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere