Af: Anne Middelboe Christensen

3. juni 2015

Fortælleprinsesse med hemmeligheder

Måle Fortælleteater præsenterer en charmerende eventyrforestilling med prinsessedrømme og ønskeærter. Men forestillingen ligger på grænsen mellem fortælling og teater.

Børnene smiler hemmelighedsfuldt, når de forlader forestillingen ’Ærteprinsessen’. De har fået en ønskeært hver – en lillebitte magisk kugle, som de knuger i hånden. Og der er ikke tvivl om, at netop denne lille ønskeært også vil fungere som ’huskeært’, når de kommer hjem og skal fortælle om teateroplevelsen. Eller når de pludselig finder ønskeærten i en skuffe en dag længe efter.

Anette Jahns fortælleforestilling over ’Prinsessen på ærten’ er baseret på en eventyrfortælling, men også på sange og bevægelser, som hun beder børnehavebørnene og skolestarterne om at kopiere. Hun erklærer H.C. Andersen sin kærlighed ved at genfortælle hans historie – både som referat og i ordret gengivelse – og hun træder samtidig ind i rollen som selve den prinsesse, der står uden for porten i det skrækkelige vejr… Så er eventyret uundgåeligt!

God lydhørhed

I denne forestilling er det tydeligvis den lykkelige eventyrgenkendelse, der appelleres mest til. Børnene lever vågent med, og et par stykker af dem har tydeligvis fået ’Prinsessen på ærten’ fortalt i forvejen, så de supplerer velvilligt undervejs. Det fungerer fint. Anette Jahn bruger også frit af den sangskat, som børnene kender, så hun synger gladelig ’Der var engang et eventyr’ på melodien fra ’Tornerose var et vakkert barn’.

Nu er netop dette eventyr meget kort, så Anette Jahn udvider da også fornuftigt nok fortællingen med en meget levende beskrivelse af de rejser, hvor prinsen leder efter sin kommende brud. Her skaber hun sine egne portrætter af tre håbløse prinsesser.

Ungerne griner og kan godt forstå, at prinsen ikke lige lod sig lokke, og Anette Jahn er lydhør over for børnene og inddrager dem hele tiden i sin fortælling.

En ægte prinsessekjole

Anette Jahn er klædt i den mest eventyrlige prinsessekjole i grønt og blåt silke og med de mest delikate perledetaljer. Her kan man tale om en kjole, der er enhver piges drøm! Og hun fortæller historien ved siden af et fint slotsmøbel med femarmet lysestage i glimrende royalminimalisme af scenografen Mette Munk Lammers… Forestillingen er nemlig teknisk så enkel, at den også kan spilles udendørs.

Alt i forestillingen udgår ellers fra Anette Jahns stemme, der er glad og energisk, men også en anelse forceret.  Og så tilsætter hun både nødtørftige melodier og en enkel basalkoreografi til sine pointer.

Skøn begejstring

Spørgsmålet er, om dette er fortælling eller teater. Anette Jahn har selv kaldt sit teater for ’fortælleteater’, så fusionen er klar fra hendes side. Og det har den været, lige siden hun stiftede sit teater i 2008; det er blot første gang her i 2015, at hun spiller på den årlige børneteaterfestival.

Men der er nogle principielle forskelle mellem at fortælle og at spille teater. Jeg savner for eksempel, at hun bliver mere inde i fiktionen. Altså at hun spiller rollerne helt ud. Hun har en tendens til at afbryde sit spil for at kommentere på det med fortællerstemme – eller for at lade børnene stille spørgsmål til handlingen.

Det virker let forstyrrende, fordi forløbet så nemt tager en drejning og ryger væk fra hendes fortælling.

Styr på det hele

På den anden side viser hun netop her, at hun har et eminent greb om børnene og deres nysgerrighed – og en begejstring og en fysisk energi, som klart smitter af på børnene. Og hun har samtidig en stærk autoritet på scenen – og styr på hver eneste detalje undervejs.

Men det ville altså være interessant at se, hvad der skete, hvis hun ikke var sin egen instruktør, men hvis hun fik en spilleramme sat af en teaterinstruktør. Fordi hun så måske ville få frigjort noget mere af den fortællekraft, som så tydeligt er hendes helt særlige evne.

Eller for nu at bruge eventyrsprogets ord om en rigtig prinsesse: Hendes vuggegave.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Heftig parodikomedie
Teater Lux:
'Snehvide'
Gys viger pladsen for grin i en aktuel og radikal bearbejdelse af eventyret om Snehvide.
Et sikkert trut i saxofonen
Asguer Zap Showteater:
'Mr. Zap the Clown'
Mr. Zaps fiffige og ferme klovn får tilskuere i børnestørrelse til at føle sig trygge.
Bevidst kaotisk julehistorie
Knudsen & Nørby:
'Peddersen og Findus – Jul hos Peddersen'
Der går legestue i den i Knudsen & Nørbys genfortælling af Peddersen og Findus-bogen ’Jul hos Peddersen’, men kaosset bringer julestemning med sig
Kontrabaskassepoesi
ZeBU & Xirriqueteula Teatre:
'Vai Via'
Iolanda Llansó gestalter med vågenhed og sødme den ældre kvinde Rita, som i Marc van der Veldens vellykkede minimalistiske og intensitetsfokuserede iscenesættelse fører os gennem hele sit strabadserende og samtidigt lykkefyldte livsforløb.
Dukkerne i førertrøjen
Svanen:
'Svinedrengen'
Ikke en krølle eller knipling sidder forkert i en munter udgave af ’Svinedrengen’.
Et sanseligt oplevelsesstykke
Teatret OM:
'Havets hjerte'
Man får en uimodståelig trang til at røre ved de sjove materialer i scenografien til ’Havets hjerte’ fra Teatret OM, men historien om et altafgørende blomsterfrø farer hen over hovederne på os.
Heftig parodikomedie
Teater Lux:
'Snehvide'
Gys viger pladsen for grin i en aktuel og radikal bearbejdelse af eventyret om Snehvide.
Et sikkert trut i saxofonen
Asguer Zap Showteater:
'Mr. Zap the Clown'
Mr. Zaps fiffige og ferme klovn får tilskuere i børnestørrelse til at føle sig trygge.
Bevidst kaotisk julehistorie
Knudsen & Nørby:
'Peddersen og Findus – Jul hos Peddersen'
Der går legestue i den i Knudsen & Nørbys genfortælling af Peddersen og Findus-bogen ’Jul hos Peddersen’, men kaosset bringer julestemning med sig
Kontrabaskassepoesi
ZeBU & Xirriqueteula Teatre:
'Vai Via'
Iolanda Llansó gestalter med vågenhed og sødme den ældre kvinde Rita, som i Marc van der Veldens vellykkede minimalistiske og intensitetsfokuserede iscenesættelse fører os gennem hele sit strabadserende og samtidigt lykkefyldte livsforløb.
Dukkerne i førertrøjen
Svanen:
'Svinedrengen'
Ikke en krølle eller knipling sidder forkert i en munter udgave af ’Svinedrengen’.
Et sanseligt oplevelsesstykke
Teatret OM:
'Havets hjerte'
Man får en uimodståelig trang til at røre ved de sjove materialer i scenografien til ’Havets hjerte’ fra Teatret OM, men historien om et altafgørende blomsterfrø farer hen over hovederne på os.