Af: Morten Hede

20. september 2020

’Forræder’ gør os klogere på radikalisering

Andreas Dawe har skrevet et intelligent, historisk værk om radikalisering hos to unge randrusianere under Anden Verdenskrig.

Kan der blive ved med at komme nye forestillinger ud af Anden Verdenskrig? Er der virkelig sider af besættelsestiden, vi ikke for længst har sat under lup? Er der stadig nyt at lære af så gammel en fortid?

I disse tider diskuterer vi, hvorvidt minder om vores fortids skyggesider skal kunne findes i det offentlige rum i form af statuer, mindeplader og vejnavne. Mange siger ja, og et af argumenterne er, at vi skal minde os selv om vores fejltagelser for ikke at gentage dem.

Følger vi den logik, så er Anden Verdenskrig en uudtømmelig kilde til læring og dermed også nye forestillinger. Men der er en vis risiko for, at de kommer til at ligne gentagelser.

En usædvanlig fortælling

Det er heldigvis ikke tilfældet i Andreas Dawes nye forestilling ’Forræder’ på Randers Teater. Her drejes opmærksomheden over på to unge fyre fra Randers, der bliver enige om at tage til østfronten og kæmpe på Tysklands side mod russerne.

Det er langtfra den sædvanlige historie om onde nazister, feltmadrasser, stikkere og den heltemodige modstandsbevægelse. Her drejer forestillingen sig om et par gode drenge, der har fået den helt forkerte idé og først for sent opdager, at de er fanget i en krig, de ikke havde forudset konsekvenserne af.

Og i en mere nutidig kontekst bliver det en forestilling om radikalisering af unge mennesker med krudt i røven og et behov for at gøre en forskel i verden. For hos de to drenge, Mikkel og Karl, ligger der ikke nogen længere, ideologisk overvejelse bag beslutningen. De ser krigen som en udflugt. En mulighed for at bryde ud af en forudsigelig hverdag.

Gennemtænkt iscenesættelse

Det er dermed helt begribeligt, at Randers Teater tager ’Forræder’ på plakaten i deres skole- og gymnasieordning. Der er til gengæld et valg i forestillingen, som er mindre begribelig.

Vi møder Karl i pensioniststørrelse. Han sidder i noget, der ligner et lydstudie bag den egentlige scenografi. Under forestillingen flytter han og de to unge versioner af Mikkel og Karl rundt på en samling højtalere i forskellige størrelser.

Om det er et scenografisk valg, et greb om iscenesættelsen eller simpelthen skrevet i manuskriptet, kan vi ikke afgøre. Men et valg er det absolut – hele forestillingens udtryk drejer sig omkring disse højtalere – så en eller anden mening må der være. Denne anmelder kan blot ikke finde meningen.

Når det er sagt, så er Kurt Bremerstents iscenesættelse på alle måder gennemtænkt og fuld af spændende stemningsskift. Claus Helbos mahogni-scenografi fungerer fremragende som tidsmarkør, og den skifter umærkeligt imellem tysk kaserne, togvogn og dagligstue.

Gode karakteriseringer

Og ikke mindst er de tre medvirkende i topform i deres roller. Matias Hedegård Andersen og Caspar Juel Berg spiller de to unge gutter med tydelige karakteriseringer, så vi forstår deres motivation for at gå i krig.

Mikkel (Caspar Juel Berg) er påvirket af sin utilnærmelige far, der ser op til Hitlers evne til at skabe orden i det arbejdsløshedsplagede Tyskland. Det er ikke tydeligt, om han er nazist, og det er heller ikke vigtigt. Vi ved, at han sætter pris på, at hans søn vil kæmpe på Tysklands side.

Karl (Matias Hedegård Andersen) lader sig lokke af muligheden for at stå på egne ben. Hans far vil ikke lade ham rejse og truer med at slå hånden af ham, og det gør ham blot endnu mere sikker på at tage af sted.

Smerten ligger i Erik Viinbergs minder fra den tid og hans tilbageblik på alt det, han mistede – foruden sine tænder. Derudover er Viinbergs skift imellem rollerne som henholdsvis Karls far og Mikkels far i datiden, samt den ældre Karl i nutiden, imponerende præcise.

Grundigt – næsten for grundigt

Værket af Andreas Dawe er intelligent. Han er en dramatiker, der grundigt dykker ned i et stof for at dyrke sine manuskripter op af researchmaterialet. Det så vi også i nogle af hans tidligere forestillinger som ’Vort mismods vinter’ (2019) og dramatikerdebuten ’Tårnspringeren’ (2011).

I denne forestilling virker det dog, som om han er så fordybet i materialet og et ønske om at formidle det klart og tydeligt, at der indimellem bliver sagt mere fra scenen, end det er nødvendigt. Vi kunne godt bruge at lave nogle af mellemregningerne selv.

Til gengæld har han sans for at skabe dramatiske scener, og i ’Forræder’ har han fået alle trådene samlet i en fin, varieret og intens fortælling.

Randers Teater kan med stolthed vise denne ungdomsforestilling frem for de unge, der forhåbentlig vil tage ved lære af den historie, de er en del af. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.