Af: Randi K. Pedersen

14. maj 2015

For meget voksne mennesker

'Remembrance' er et problematisk teatertilbud til unge - der er primært er tale om en fin, litterær oplevelse på engelsk

'Remembrance' (erindring el. minde, red.) er en slags cabaret, der hylder de faldne, britiske soldater fra Første Verdenskrig. Musikken er sparsom og scenografien en skærm med skiftende fotos og plakater fra 1914-18.

De skaber en flot baggrund til fire modne sortklædte skuespillere, der som solister ved en koncert står foran hver sin mikrofon. Billederne bidrager også som et illustrativt supplement til de velvalgte, stærke og smukke tekster, der udgør forestillingen. 

Den spilles på engelsk, og det vil gøre det svært for nogle at få det hele med. Men skuespillerne er superdygtige og omhyggelige både med udtale og ledsagende forklaringer på, hvad det er, man hører. De mange ord er alle sammen autentiske og gengives med indlevelse og en troværdighed, som den slags kan give.

Derimod er det minimalt, hvad 'Remembrance' har at byde på af dramatisk og scenisk udfoldelse.  

Skuespillerne viser momentvis, at de sagtens kan agere og synger særdeles godt. Men de har ingen roller at spille.

Det er en skam, for det kunne have gjort det lettere og langt mere spændende  at opleve den verden og virkelighed, som teksterne afspejler. De handler mest om de faldne soldater, mens de endnu er i live eller har overlevet rædslerne. Men vi ser dem ikke, hører dem kun reciteret, og i længden er det for lidt.

Forkert målgruppe

Avisoverskifter, dagbogscitater og fædrelandssange er med til at fortælle, hvorfor en hel generation af unge mænd var, hvor de var og gjorde, hvad de gjorde. For tusinder af dem med livet som indsats.

Vi hører om krigens nye forfærdelige våben, giftgassen, om beruselsen ved kampen og håbet om stadig at være i live i morgen. Skyttegravenes mudder, rotter og dødsangst og de hjerteskærende kærlighedsbreve. Det hele er med i denne første 'rigtige' verdenskrig.

Forestillingen har en herlig britisk ironisk humor ikke mindst i forhold til den begejstrede fædrelandskærlighed i begyndelsen af krigen. Valget var nemt  – eller der var ikke noget, for 'Rigtige mænd melder sig som soldater og helst med et smil', som det lyder i en af sangene.

Senere kommer desillusionen ved at gennemskue statens propaganda og så kravet'Send vores drenge hjem'. Til sidst  kommer også den bittersøde fred.

Men at gå så meget fejl af målgruppe og genre, når man tilmed hedder 'Teater hvorfor ikke' må nødvendigvis trække ned i vurderingen af 'Remembrance'.

Så det, der er en fin – primært litterær – oplevelse for meget voksne mennesker, er stærkt problematisk som teatertilbud til 14-årige. Disse storforbrugere af streamingtjenester, computerspil og sociale medier har ikke meget at identificere sig med ud over billederne på skærmen. 

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

’Vi hører sammen’
Teatret Gruppe 38 og Teater Rum:
'Min søster er en havfrue'
’Min søster er en havfrue' er en både stærk og sårbarhedsfyldt monolog, der peger på kærlighedsbåren samhørighed frem for irritation og misundelse i en nær relation.
Døden fra en livsbekræftende dansesynsvinkel
Bobbi Lo Produktion:
'Dancing with the dead'
Bobbi Lo Produktion har skabt et sansestærkt og tankeappellerende værk om døden som den realitet og det mysterium, den er.
Skønne lattertirader og skingre smertegrin
Antoinette Helbing:
'Laughing Crowds'
Antoinette Helbings grinende folkemængde blev i Horsens Teaterfestivals version af ’Laughing Crowds’ en både inkluderende og ekskluderende oplevelse.
Pigedrømmen om godheden
Det Ny Teater:
'Anastasia – the musical'
Måske er hun zarens datter. Måske er hun ikke. Men Emilie Groth spiller Anastasia på Det Ny Teater, så man både som barn og som voksen kan spejle sig i drømmen om, at uskylden sejrer en dag.
’Verden er ikke vores’
Anemonen og Kollektivet Langmis:
'Farmor Floras grønne fingre'
Anemonen og Kollektivet Langmis har sammen skabt en surrealistisk forestilling med cirkusartisteri, poesi og humor om at være en del af det store økosystem.
På vippen til 0. klasse
Teater My:
'Vi skal gøre det igen'
’Vi skal gøre det igen’ kryber, trods enkelte svagheder, med ro, rammende små detaljer og underfundig humor ind i et 6-årigt barns liv fra stor børnehavepige til lille skolepige.
’Vi hører sammen’
Teatret Gruppe 38 og Teater Rum:
'Min søster er en havfrue'
’Min søster er en havfrue' er en både stærk og sårbarhedsfyldt monolog, der peger på kærlighedsbåren samhørighed frem for irritation og misundelse i en nær relation.
Døden fra en livsbekræftende dansesynsvinkel
Bobbi Lo Produktion:
'Dancing with the dead'
Bobbi Lo Produktion har skabt et sansestærkt og tankeappellerende værk om døden som den realitet og det mysterium, den er.
Skønne lattertirader og skingre smertegrin
Antoinette Helbing:
'Laughing Crowds'
Antoinette Helbings grinende folkemængde blev i Horsens Teaterfestivals version af ’Laughing Crowds’ en både inkluderende og ekskluderende oplevelse.
Pigedrømmen om godheden
Det Ny Teater:
'Anastasia – the musical'
Måske er hun zarens datter. Måske er hun ikke. Men Emilie Groth spiller Anastasia på Det Ny Teater, så man både som barn og som voksen kan spejle sig i drømmen om, at uskylden sejrer en dag.
’Verden er ikke vores’
Anemonen og Kollektivet Langmis:
'Farmor Floras grønne fingre'
Anemonen og Kollektivet Langmis har sammen skabt en surrealistisk forestilling med cirkusartisteri, poesi og humor om at være en del af det store økosystem.
På vippen til 0. klasse
Teater My:
'Vi skal gøre det igen'
’Vi skal gøre det igen’ kryber, trods enkelte svagheder, med ro, rammende små detaljer og underfundig humor ind i et 6-årigt barns liv fra stor børnehavepige til lille skolepige.