Af: Carsten Jensen

10. september 2017

Flotte priser til Bodil Alling og Hils Din Mor

Lauritzen Fonden tlldelte søndag Visionsprisen til Gruppe 38's kunstneriske leder, Bodil Alling, mens den nystiftede Børne og Unge-pris gik til Teatret Hils Din Mor. I alt uddelte fonden kulturpriser for 750.000 kroner i seks kategorier.

Lauritzen Fonden uddelte søndag en række priser til aktører inden for scenekunst, film og tv-dramatik. Det foregik på Folketeatret, hvor der blev uddelt priser for i alt 750.000 kr. i seks kategorier.

Hovedprisen gik til skuespillerne Danica Curcic og Ole Thestrup, der hver fik 250.000 kr. samt 50.000 kr. til støtte til en personlig social mærkesag.

Men for denne portals særlige tunnelsyn for scenekunst for børn og unge var det nok så interessant, at Visionsprisen (100.000 kr.) tilfaldt Bodil Alling, teaterleder og skuespiller m.v. på Gruppe 38 i Aarhus. Og at den nystiftede Børne og Ungepris (50.000 kr.) gik til teatret Hils Din Mor.

Visionsprisen

Lauritzen Fondens Visionspris 'gives til en organisation, enkeltperson eller gruppe, som har haft modet til at turde satse, sprænge rammer og have en stærk kunstnerisk vision', og i Teateravisens anmelder, dramaturg, ph.d. m.m. Kirsten Dahls prismotiveringstale hed det bl.a.:

'Du finder på, er risikovillig og sætter i værk, og det, du brænder for, får dyb mening for det publikum, du retter det til. Du skriver, fortolker og spiller teater som gennem en illusion fyldt med poesi, magi, skæv humor, barske hændelser, hemmeligheder og håb får både børn og voksne til at finde sig selv og livet. Det gør de gennem en fortryllende verden de ikke troede fandtes og som de ikke umiddelbart kendte, men som ikke desto mindre udvider og facetterer livet for dem'.

Din visionære tilgang har ført Gruppe 38 sammen med både danske og udenlandske teatre i co-produktioner og den har bragt dansk børneteater på verdenskortet. (…)

Din fabulerende og tillige jordbundne og nære idérigdom, dit sprudlende engagement, din kompromisløse tilgang og dit Himmerlandsk-stædige gemyt har gjort, at du fortsat er i dansk teaters superliga'.

Bodil Alling kan nu føje Visionsprisen til den række af priser og hæder, som hun har høstet gennem en karriere i og med Gruppe 38, der udover at producere succesrige og anmelderrotse forestillinger også står for en række andre aktiviteter som festivalerne :Danish+', ILT og Enestående.

Børne og Ungeprisen

Den første uddeling af Lauritzen Fondens nye Børne- og Ungepris gik til teatret Hils Din Mor, og her stod teaterinstruktør og medlem af Projektstøtteudvalget Geir Sveaass for prismotivationstalen, hvori det bl.a. hed:

'Siden 2010 har Hils Din Mor lavet forestillinger, der i landets gymnastiksale har udført dét mirakel, at de der teenagere, som er så svære at nå og at få i tale, ender med at heppe på kærligheden. Heppe på de homoseksuelle. Heppe på en happy ending. Åbne for forståelsen af, at følelser er følelser og kærlighed er kærlighed.

Og Hils Din Mor kan også fortælle nogle af de unge, der sidder mellem deres klassekammerater, at de er ikke alene. Vi er mange – og der er store muligheder for, at det hele nok skal gå! (…)

Hils Din Mor har ikke bare noget på hjerte og nogle nødvendige historier at fortælle. De laver godt og vigtigt teater, som kommunikerer direkte til børn og unge'.  

Teatret, der har specialiseret sig i at skildre kærligheden mellem personer af samme køn, slog igennem med deres første forestilling, 'Hate crime', der er blevet spillet over 200 gange. Siden fulgte 'Old School – New School', og lige nu er teatret aktuel med 'Fucking Åmål', der som samproduktion med Teater Vestvolden er en dramatisering af svenske Lukas Moodysons filmsucces 'Fucking Åmål' fra 1998, som beskriver et lesbisk forholdning mellem to skolepiger.

Socialt fokus

Og selvom kulturen var i fokus, da Lauritzen Fonden søndag fejrede sit 25 års jubilæum med at uddele de mange prispenge, så skal det også med, at fonden arbejder for at understøtte børn og unges trivsel og dannelse, hvilket bl.a. sker gennem samarbejde, partnerskaber og støtte til sociale projekter.  

Seneste artikler

Seneste artikler

Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Vi klapper i takt

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.
Læs mere
’De vil virkelig gerne lave teater’

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2023 til dørs med enkelte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Der blev atter produceret scenekunst på højt niveau og i imponerende mængder, som samtidig er i stand til at overskygge, at den økonomiske proletarisering af området fortsat er en alt for nærgående medspiller for mange teatre.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Vi klapper i takt

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.
Læs mere
’De vil virkelig gerne lave teater’

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2023 til dørs med enkelte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Der blev atter produceret scenekunst på højt niveau og i imponerende mængder, som samtidig er i stand til at overskygge, at den økonomiske proletarisering af området fortsat er en alt for nærgående medspiller for mange teatre.
Læs mere