Af: Carsten Jensen

19. december 2018

‘Et særligt skulderklap’

Under overskriften 'Årets bedste skabende scenekunstnere' har Legatudvalget for Scenekunst præmieret 15 teaterfolk for ni produktioner i 2018. Tre af disse forestillinger er for børn og unge - med i alt otte præmierede teaterfolk.

Legatudvalget for Scenekunst har præmieret 15 scenekunstnere for deres innovative arbejde med den ædle teaterkunst. Man kan ikke søge om at blive præmieret. I alt blev der uddelt 400.000 kr. til præmieringer i 2018. 

Som det lyder i pressemeddelelsen, hvis hædrende overskrift er 'Årets bedste skabende scenekunstnere':

'Statens Kunstfond har præmieret og givet et særligt skulderklap til 15 skabende scenekunstnere, som med mod, udsyn og generøsitet viser spændvidden i dansk scenekunst lige nu'.

Ni produktioner er blevet udvalgt – og blandt disse forestillingers i alt 15 præmierede scenekunstnere finder man otte, der hædres for deres arbejde med tre meget (anmelder)roste forestillinger for børn og unge.

'Sorg – i børnehøjde'

* Dramatiker Julie Petrine Glargaard, skuespiller Ene Øster Bendtsen, musiker og komponist Karen Duelund Guastavino for 'Sorg – i børnehøjde' af Teatergrad. Herudover instruktør Sandra Yi Sencindiver for konceptualisering sammen med Christine Worre Kann og Pelle Nordhøj til samme forestilling. 

Motiveringen lyder:

Teatergrads 'Sorg – i børnehøjde' viser på fornemste vis vej ind til det svære emne, som den nære sorg er, og sætter i børnehøjde fokus på, at også børn oplever smertefulde tab, hvad end det er dødsfald, skilsmisse eller tabet af et nært venskab. Børnene bidrager til forestillingen med deres tilstedeværelse, egne historier og indspark til fortællingen, som derved rækker ud efter lyset og børnenes vilje og evne til at hjælpe og være der for hinanden og for dem, som har mistet og savner. 

Dramatiker Julie Petrine Glargaards tekst går helt tæt på, men stadig med varsomhed og respekt både over for emnet og tilskuerne. Skuespiller Ene Øster Bendtsen skaber tillid og nærværende tryghed i sikkert samspil med medvirkende musiker og komponist Karen Duelund Guastavino. Sandra Yi Sencindivers instruktion skaber samhørighed og engagement mellem publikum og de medvirkende på scenen. 

Til spørgsmålet om børn og unges møde med kunsten, og hvilken værdi dette møde har, er 'Sorg i børnehøjde' et skarpt og krystalklart svar. 

Forestillingen blev i Teateravisen anmeldt under overskriften: 'Sådan laver man børneteater om sorg'.

'Historien om huset, der blev til en prik'

* Sceneinstruktør Catherine Poher for instruktion af 'Historien om huset, der blev til en prik' med teatret Gruppe 38.

Motiveringen lyder: 

'Forestillingen 'Historien om huset, der blev til en prik' vidner om endnu en enestående iscenesættelse fra Catherine Pohers generøse hænder. Smukt balancerende mellem humor og alvor har Catherine Poher jongleret med scenekunstens allerfineste elementer i et nært samspil med de medvirkende kunstnere. Forestillingen er raffineret og sanselig, et sandt kunstværk om vreden, anden del af trilogien om livets store følelser. Et dragende, mørkt og mystisk univers udfordrer og pirrer publikum, små som store, i et særegent billedsprog, som Catherine Poher mestrer'. 

Se Teateravisens anmeldelse af forestillingen.

'Love me tender'

* Kunstnerisk leder og skuespiller Katrine Karlsen i forestillingen 'Love me tender', Teatret Graense-loes.

Motiveringen lyder:

'Omgivet af puder, tøjdyr og glinsende satin mestrer skuespilleren Katrine Karlsen med betagende charme at skildre et æggende og vedkommende univers om den seksuelle debut og "den allerførste gang". Med troværdighed og indlevelse rammer Katrine Karlsen tonen og tiden helt centralt. Hun skildrer tvivlen, usikkerheden, de kropslige hæmninger, forbeholdene, drømmene og alle tankerne. Forestillingen indlemmer det unge publikum på respektfuld vis, og Katrine Karlsen formår at inddrage sit publikum i en scenekunstnerisk verden af genkendelighed og resonans. Katrine Karlsen præmieres ligeledes for sit kunstneriske virke i Graense-loes og for sit arbejde som freelance dukke- og objektmager'. 

Se Teateravisens anmeldelse af 'Love me tender'

Statens Kunstfonds Legatudvalg for Scenekunst består af kurator, producent og skuespiller Maj-Britt Mathiesen (formand), skuespiller, dramatiker og teaterleder Mette Rosleff (Teater My) og sceneinstruktør Sverre Røhdahl.

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere