Af: Søren Zacho Ruby og Tomas Lagermand Lundme

20. januar 2010

Et dramatisk møde med Det Lille Teater

Fredag den 15. januar havde Dramatikervæksthus 09 besøg af Trine Wisbech fra Det Lille Teater til en snak om dramatisering og produktion af teater for små tilskuere. To af væksthusspirerne fortæller her lidt om forløbet.

BørneTeaterSammenslutningens DramatikerVæksthus, ’Frirum for fortsættere’, havde sat Det Lille Teater stævne på det nyåbnede Forsøgsstationen på Vesterbro en kold, kold fredag eftermiddag i januar til en snak om det at producere teater for de mindste.

Trine Wisbech er dramaturg og en fjerdedel af den kollektive ledelse af Det Lille Teater, og hun indvilgede energisk og velforberedt i at dele rundhåndet ud af oplevelser og erfaringer fra arbejdet med at skabe kunst, historier og teater for børn mellem to og ti år.

Teatret i Lavendelstræde i København spiller omkring 300 forestillinger årlig og har 20.000 publikummer igennem salen. Her har man valgt at dele årets tre egenproduktioner ind i tre aldersklasser, så efterårets produktion er for de ’store’ 4-10-årige, juleforestillingen er for de 3-6-årige (med forældre som regel), og endelig er forårets helt store lille forestilling for de små 2-4-årige.

Man skal tænke målgruppe

Trine Wisbech berettede om teatrets overvejelser omkring målgruppernes forståelse af forskellige budskaber og fortælleformer og de deraf følgende valg af spillestil, som teatret benytter sig af. Som i al dramatik for børn og unge er det væsentligt konstant at tænke målgruppe i arbejdet med en forestilling, for at den ikke rammer ved siden af ¬eller rammer skævt.

På Det Lille Teater bruges næsten altid dukker i arbejdet, og der er fokus på historien og det visuelle udtryk. Dramatikerne var denne fredag i gang med dramatiseringer, og Trine Wisbech fortalte også om deres arbejde med at skabe kendte billedbogsværker om til seværdigt teater.

Når man benytter et kendt forlæg har publikum måske en forventning om tone og spillestil, og det er jo oftest også grunden til, at netop det værk er blevet valgt i mængden af gode bøger – at forfatteren og illustratoren har en særlig stemning, der gerne skulle kunne mærkes på scenen. Dramatikeren skal kunne lytte til forfatterens stemme og beholde kvaliteten i teksten, selvom den skal dramatiseres og levendegøres til scenen.

Den vigtige identifikation

Teater skal, for at fange de små, laves i en legende stil, som ikke er for socialrealistisk. Identifikation er så afgørende vigtig, men legen skal være til stede for at fange opmærksomheden.
På Det Lille Teater har alle forestillinger en lineær, klassisk fortælling med en lykkelig slutning.
Således endte også denne meget kolde fredag eftermiddag ¬med en tak og to flasker uforskammet god vin til Trine Wisbech fra Det Lille Teater.

Søren Zacho Ruby og Tomas Lagermand Lundme er to af de syv deltagere i projekt ’Frirum for fortsættere’
.

Seneste artikler

Seneste artikler

Kære Carina…

Kære Carina…

Med Carina Christensen som ny kulturminister følger også forhåbninger og ønsker til hendes virke fra teaterlivet. Vi har spurgt formændene for BTS, FAST og DT...
Læs mere
Den store klapjagt

Den store klapjagt

Dagpengesystemet er ikke en hjælpekasse for kulturlivet, mener beskæftigelsesministeren. Kunstnerne er sådan set enige, men de er blevet jaget vildt i regeringens opgør med det fleksible arbejdsmarked. BTS-formand Jørgen Carlslund frygter, at det hurtigt vil få en betydelig negativ indvirkning på børneteatrenes udvikling.
Læs mere
Trekantsdrama

Trekantsdrama

Teatret Trekanten i Vejle har fået kniven af kulturudvalget, der har besluttet at lukke byens velfungerende egnsteater. Sådan kan man osse markere indsatsen over for børnekultur i Region Syds hovedsæde.
Læs mere
Nu mangler de bare 14-15 millioner

Nu mangler de bare 14-15 millioner

ASSITEJ Danmark er en del af det internationale netværk for børneteater. Sammen med de svenske kolleger skal man nu arrangere verdens største begivenhed for professionelt teater for børn og unge i 2011 - nemlig ASSITEJ's verdenskongres.
Læs mere
På konfrontationskurs

På konfrontationskurs

Når dette års Horsens-festival afvikles fra 19.-21. september vil det være uden størsteparten af BTS-teatrene. Arrangørerne synes at have bragt sig i et modsætningsforhold til både teatre og det oprindelige festivalgrundlag.
Læs mere
Kære Carina…

Kære Carina…

Med Carina Christensen som ny kulturminister følger også forhåbninger og ønsker til hendes virke fra teaterlivet. Vi har spurgt formændene for BTS, FAST og DT...
Læs mere
Den store klapjagt

Den store klapjagt

Dagpengesystemet er ikke en hjælpekasse for kulturlivet, mener beskæftigelsesministeren. Kunstnerne er sådan set enige, men de er blevet jaget vildt i regeringens opgør med det fleksible arbejdsmarked. BTS-formand Jørgen Carlslund frygter, at det hurtigt vil få en betydelig negativ indvirkning på børneteatrenes udvikling.
Læs mere
Trekantsdrama

Trekantsdrama

Teatret Trekanten i Vejle har fået kniven af kulturudvalget, der har besluttet at lukke byens velfungerende egnsteater. Sådan kan man osse markere indsatsen over for børnekultur i Region Syds hovedsæde.
Læs mere
Nu mangler de bare 14-15 millioner

Nu mangler de bare 14-15 millioner

ASSITEJ Danmark er en del af det internationale netværk for børneteater. Sammen med de svenske kolleger skal man nu arrangere verdens største begivenhed for professionelt teater for børn og unge i 2011 - nemlig ASSITEJ's verdenskongres.
Læs mere
På konfrontationskurs

På konfrontationskurs

Når dette års Horsens-festival afvikles fra 19.-21. september vil det være uden størsteparten af BTS-teatrene. Arrangørerne synes at have bragt sig i et modsætningsforhold til både teatre og det oprindelige festivalgrundlag.
Læs mere