Af: Morten Hede

19. november 2023

En vidunderlig sammendigtning

Stine Schrøder Jensen har med ’Rødderne i hjørnehuset’ i Skuespilhuset skabt en kløgtig og vellykket forestilling baseret på Ole Lund Kirkegaards børnebøger

Det må vel betragtes som et grundlæggende succeskriterie, når man sætter en teaterforestilling op, der tager udgangspunkt i et helt børnebogsunivers, at originalværkerne respekteres og er genkendelige, og at den nye version samtidigt løftes til et originalt værk i sin egen ret.

Heldigvis lykkes det også i høj grad med Det Kongelige Teaters familieforestilling ’Rødderne i hjørnehuset’, der baserer sig på Ole Lund Kirkegaards forfatterskab. Ja, mere end lykkes. For resultatet er en magisk og morsom forestilling med gribende sange, vidunderlige karakterer, en fabelagtig scenografi og en sød historie.

Flere værker mødes i én fortælling, når vi besøger det eventyrlige, skæve hjørnehus, hvor et pæretræ er vokset ind i huset og op gennem taget.

Nede i hønsegården har byens bølle, Orla Frøsnapper, låst Hodja fra Pjort inde, fordi han vil stjæle Hodjas flyvende tæppe. Ivan ’Gummi-Tarzan’ Olsen brygger ønskedrik sammen med heksen ved åen. Ivans far forsøger sammen med Hodjas far at få stoppet spektaklet fra Toppers næsehorn, som er blevet levende, efter han tegnede den på væggen med en forhekset blyant. Og på første sal, oven på Café Den Blå Havkat, er der romance i luften mellem Hr. Holm og Fru Flora.

Optimisme og håb

Der er flere historier i spil på én gang i ’Rødderne i hjørnehuset’, men den centrale udfordring er selvfølgelig at have et næsehorn trampende rundt på børneværelset, mens det æder bøgerne og møblerne. Og nede på gaden er Orla Frøsnapper en nærmest allestedsnærværende trussel for kvarterets børn.

Men alle bekymringerne fejer Topper hurtigt af vejen. ’Løsninger er der altid, de skal bare findes,’ siger han med lethed i stemmen til sin ven Viggo.

Man kan diskutere, om der så bliver fundet nogen løsninger i Stine Schrøder Jensens herlige sammendigtning af Ole Lund Kirkegaards bøger, eller om det hele mere eller mindre tilfældigt løser sig selv. Men løsningerne kommer, og man har jo også lov at være heldig. På den måde er historien fuld af optimisme og håb, hvilket nok heller ikke er af vejen for en børneforestilling i disse tider.

I det hele taget har skuespiller Stine Schrøder Jensen, der her succesfuldt indtager rollen som dramatiker og instruktør, skabt en kløgtig og begavet forestilling baseret på de velkendte værker.

Gode præstationer

På scenen er der næsten kun bemærkelsesværdige præstationer. Eksempelvis er Joen Højerslev som Orla Frøsnapper herligt bøllet og vaks på fødderne som en overgearet Harlekin i pantomimen. Og apropos klassiske karakterer, så vader Troels Thorsen rundt som en anden Pantalone med fremskudt underliv i rollen som Ivans far, der her er en gennemført skuffet far, der kunne være taget ud af en Holberg-komedie.

Maria Winther Nørgaard er betagende som Ivan, der bare drømmer om en enkelt dag uden buksevand, og Rikke Bilde er ikke mindre bedårende som Hodja, der kløgtigt narrer Orla og ser mulighederne i verden.

Topper spilles luftigt og smittende barnagtigt af Anders Budde Christensen, som i høj grad bliver forestillingens lyse sind. Og Tilde Maja Fredriksen er vidunderligt karikeret som Sille, der ser på Topper og hører på hans utrolige historier om gule næsehorn med samme ansigtsudtryk som et barn ved en kagebuffet.

En diskret salut

Mest overvældende er scenografien af Gjermund Andresen, der leger med vores fantasi og respekterer den streg, vi kender fra bøgernes illustrationer. Så gennemførte, virkningsfulde og spændende kulisser ser man sjældent, og som prikken over i’et har man hængt et portrætfoto af Ole Lund Kirkegaard op på Toppers værelse som en diskret salut.

Musikalsk ledsages forestillingen af en håndfuld sange, som Laus Høybye står bag, og de er især melodisk ganske fortræffelige. Ikke mindst passer Hodjas sang perfekt til det eventyrlige univers og bliver et ganske rørende øjeblik i forestillingen.

I det hele taget er ’Rødderne i hjørnehuset’ en god oplevelse for både børn og voksne, der tror på drømme og har fantasien i behold, og ikke mindst en forestilling, der går ydmygt til Ole Lund Kirkegaards legendariske forfatterskab.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.
Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.
Strålende øjne i Betlehem
Parkteatret:
'Marias barn - Guds søn'
Scenerne om Jesus fænger mest i Parkteatrets ambitiøse kristendomsforestilling ’Marias barn – Guds søn’
En klovn skal finde sig selv
Teater Vestvolden:
'Rend mig i traditionerne'
Klovnesminke og kæmpe kanonslag understøtter skildringen af den utilpassede David i Leif Panduros ’Rend mig i traditionerne’, som i Teater Vestvoldens version måske er mere indadskuende end romanen.
Forundringsperformance
Live Art Danmark:
'Hverdagen - Verdens kedeligste forestilling'
’Hverdagen’ er et ambitiøst performanceprojekt af Live Art Danmark. En scenisk spejling af performancekunstens historie, der både er avanceret og mærkelig – og kedelig.