Af: Henrik Lyding

29. november 2012

En lykkelig skilsmisse

God forestilling fra Te-Atoriet om at være barn i en familie, der skal skilles, trænger til en kærlig og fast hånd, før den er helt, som den bør være.

Glæden holder ikke længe. Inde på sit værelse sidder Mille, 7 år, og klamrer sig til forestillingen om, at hun er en del af en lykkelig familie. Med far, mor og storesøster Cille i det dejlige hus.

Men ulykken lurer lige uden for Milles dør. Far og mor skal skilles, de skal flytte fra det dejlige hus, og Mille og Cille skal bo hver sit sted.

Mille sidder i sengen og tegner, mens vi ser med. Bogstavelig talt, for Milles tegninger forstørres op på bagvæggen i værelset, mens Mille forklarer. Om far og mor, om den væmmelige ejendomsmægler, der bare er ude på at sælge huset, om flyttemanden, der elsker at flytte andre menneskers ting, og om advokaten med alle sine papirer.

Onde mennesker er de, synes Mille, for de vil splitte det bedste hun har i denne verden, sin familie. Og vi ser dem på bagvæggen, grimme og grådige tegneseriefigurer, som ingen kan holde af.

Imens brager storesøster Cille ind med flyttekasser og bekymret hjælpsomhed, for de skal flytte næste dag, og Mille er slet ikke begyndt at pakke endnu. Fordi hun ikke vil flytte. Fordi hun vil sætte tiden i stå, så alt kan blive som hun vil have det. En lille pige på syv år, trodsig og urimelig over en verden, hun ikke forstår.

Men så er det, at hun tegner en grøn kat, Skillemis. Den skal være hendes nye bedste ven, nu hvor storesøster har svigtet ved at acceptere tingenes tilstand. Og Skillemis bliver levende – eller er Mille bare faldet i søvn og drømmer? – og tager hende med ind i væggen. Ind hvor ejendomsmægleren, flyttemanden og advokaten bor.

Dér finder Mille ud af, at de måske ikke er så slemme endda, og med hjælp fra Skillemis, der er en meget pædagogisk kat, erkender hun også, at det er muligt fortsat at være en familie, der elsker hinanden, selv om man nu skal bo hver for sig.

Skal strammes op

Så det er sådan set en god historie om skilsmisse, vi her får fortalt. Behændigt sniger den sig udenom årsagen til skilsmissen, så ideen om den lykkelige familie kan opretholdes, men det gør nu mindre.

Problemet i forestillingen ligger i, at den trænger til et par kærligt strammende hænder, der kan gøre den endnu bedre. For den er nemlig, sine mangler til trods, grundlæggende en god oplevelse. Men sproget kunne løftes, lige som Milles oplevelser inde i væggen trænger til en mere elegant udformet løsning. Det bliver lidt ubehjælpsomt med krøllet sort inddækning og udklædte, småsnakkende figurer, der mangler både skarphed og præcision.

Men Nina Marie Birk er glimrende som Mille, lige til at identificere sig med. Margit Watt-Boolsen er også god som Cille – deres søskende-pingpong klinger ægte i hver en tone.

Det er også Watt-Boolsen, der tager sig af figurerne inde i væggen, og her er hun hæmmet af besværlige kostumer og slatten dialog. Så strammede man op og rensede ud, kunne ’Far, mor og Skillemis’ blive en endnu bedre forestilling. Materialet og mulighederne er der nemlig.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Spyt i lukket kredsløb
Jonas Kjeldgaard Sørensen:
'Spytspand og sorte huller'
'Spytspand og sorte huller' er en uforløst podwalk gennem byen, angiveligt med fokus på sekreternes kulturhistorie i en poetisk overspændt tekst og et fascinerende lydunivers – som overhovedet ikke er for børn
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken
Spyt i lukket kredsløb
Jonas Kjeldgaard Sørensen:
'Spytspand og sorte huller'
'Spytspand og sorte huller' er en uforløst podwalk gennem byen, angiveligt med fokus på sekreternes kulturhistorie i en poetisk overspændt tekst og et fascinerende lydunivers – som overhovedet ikke er for børn
Gedebuk og højt humør
Tivoli Ballet Teater:
'Klods-Hans'
Koreografen Tobias Praetorius løfter fint arven fra Dinna Bjørn ved den nye eventyrballet over ’Klods-Hans’ på Pantomimeteatret, der er hjemsted for Tivoli Ballet Teater
Gadeteater med pacifismeopråb
Dansk Rakkerpak:
'Balder og Dragen'
Dansk Rakkerpak kaster sig igen ud i munter slåskamp for demokratiet og kærligheden. Denne gang i en middelalderlig mandehørmerhistorie, der heldigvis slutter med rakkerpak’sk slowmotion og retfærdighed
Ballade på bondegården
Teatergården:
'Skidt og Pyt på Store Vaskedag'
Dukkerne er centrale, men får for lidt plads i en heftig komedie om at kunne sige ”skidt, pyt”…
Tryg teaterfest med de røde og bløde
Teatergruppen Batida:
'Der kommer nogen'
Med sparsomme scenografiske midler og godt humør får Sofie Faurschou og Tobias Heilmann lirket både en sød historie og en masse overraskelser ud af Nordvest-teatergruppen Batidas ’Der kommer nogen’
På flugt med musikken som kompas
Marionet Teatret:
'Den forunderlige rejse'
’Den forunderlige rejse’ for de allermindste er et poetisk og varmt eventyr om en piges opbrud fra den trygge verden og om hendes møde med både stygge pigtrådsmænd og omsorgsfulde kukursdamer. Men især om det, der forener mennesker og dyr overalt i verden, nemlig musikken