Af: Henrik Lyding

25. august 2017

En lille dreng kommer til Danmark

Farshad Kholghis liv fortalt som anstrengende tegnefilm.

Han består rødgrødsprøven – han kan nemlig godt sige 'Rødgrød med fløde', den gode Farshad Kholghi. Han kan også sige en hel masse andet, og det gør han. I hæsblæsende tempo får vi udvalgte dele af hans livshistorie frem til i dag.

Om et Iran, der ikke altid har været, som det er i dag. Om en lille dreng, der voksede op i et frit og levende samfund, hvor jorden var rund og religion en privat sag. Nej, det var ikke et demokrati i vestlig forstand, men et enevældigt shahstyre, der gav indbyggerne forholdsvis løse tøjler. Det var det, der ændrede sig, da de religiøse diktatorer meldte sig, så den lille Farshad og alle de andre blev hjernevasket fra skoleelever til børnesoldater. Det fik hans mor og ham selv til at flygte, mens faderen blev tilbage.

Turen skulle gå til USA, men de to endte i Danmark, mulighedernes land. Vel ankommet hører vi om, hvordan hans kloge mor tvinger ham til at gå i dansk skole og lære dansk. Hvordan de får asyl, bliver indkvarteret i Sønderjylland og møder danskerne.

Hvordan han bliver inviteret til dansk frokost – det er ikke nogen let sag, når man ikke kender de kernedanske ingredienser – hvordan han kommer på kostskole i Grindsted midt i 1980'erne, og møder danske piger, der synes, han er vældig eksotisk.

Hektisk

Jeg synes, han er noget larmende i det. Et andet og pænere ord vil være energisk, på grænsen til det hektiske. Han sprinter konstant rundt på scenen, mens han fortæller i rablende tempo, og han elsker tydeligvis at bruge selvopfundne, larmende og tegnefilmagtige lydeffekter. Dem er der virkelig mange af – de samme om og om igen – i den lille time, forestillingen varer.

Det er muligt, at overdrivelse fremmer forståelsen, men ikke altid fornøjelsen.

Og nogle gange går fortællelysten simpelthen så stærkt, at han taber pointerne. Ned i tempo, variér fortællehastigheden, byg ud og op til pointerne – det vil være mit forslag.

Måske hænger en del af problemet sammen med, at forestillingen er en ungdomsudgave – forkortet til en time – af en voksenforestilling beregnet til teaterforeninger. En del af de humoristiske referencer gik i hvert fald tydeligt hen over hovedet på de teenagere, jeg så forestillingen sammen med.

Jeg tror, men det er virkelig kun en trossag, at Farshad Kholghi tror, at hans show er sjovere, end det rent faktisk er, det pågældende festivalpublikums reaktioner – og min egen – taget i betragtning.

Naturligvis er hans personlige historie interessant – og også underholdende – men i den sidste ende løfter den sig desværre ikke over andre, og bedre fortalte, fortællinger om mennesker på flugt fra krig og undertrykkelse, og deres forsøg på integration i det danske samfund.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.