Rammefortællingen om den lille Malene – der keder sig ude hos sin morfar og derfor lister op på loftet og roder i sin morfars gamle rejsekuffert, der står og drager med sjældne souvenirs fra alverdens lande – er en ret spinkel undskyldning for at skabe en børnevenlig verdenskoncert på scenen.
Under Malene Kjærgårds kyndige styring af sit kompetente band hopper vi ubesværet fra Japan til Rusland, som stemningerne fra morfarens alsidige eventyr vækkes musikalsk til live på scenen, men trods stor indlevelse og velvilje forbliver forestillingen langt mere koncert end teater.
”At rejse er at leve”, citerer Malene Kjærgård som det første H.C. Andersen og fortsætter: ”Når vi sanser verden, slår vi tiden ihjel”. Kim Larsens ’Joanna’ ligger ikke langt væk i denne logik. Tydeligvis er det her et sted, hvor man ikke bare skal passe sig selv. Vi er sammen om det, og der er stort nærvær på scenen for at invitere publikum med til det vi nu skal opleve sammen.
Undervejs får børn lov til at komme op på scenen og vælge den souvenir, som bliver afsæt for det næste nummer. Man må formode at set-listen således nemt kan varieres ift. rækkefølgen, men at der er en ret fast mængde af steder, vi skal nå hen.
Jules Verne brugte som bekendt 80 dage på at nå Jorden rundt. Her er den tur kortet ned til ca. 60 minutter, for vi skal nå det hele, inden morfar vågner.
Fantasien skal i sving
Pædagogisk forklarer Malene os alt det, vi ikke kan se. Om det så handler om morfaren, der sover, eller om imaginære lotusblomster, der skal kastes på den imaginære guld-buddha, der sejler ned ad floden i Bangkok, så er det hele noget vi skal tænke os til. Scenografisk har vi kun en rejsekuffert med rekvisitter og et band på scenen. Det virker til tider lidt skrabet.
Bedst fungerer det, da et barn får valgt dødsmasken fra kufferten, og vi dermed skal et smut til Mexico og fejre De Dødes Dag. Nu er det ikke længere kun Malene, der spiller skuespil med et band i baggrunden. Alle musikerne tager dødsmasker på, og der er et fint intermezzo med Malene, der føler, at det bliver for farligt, så alle børn i salen kan grine og forsikre hende om, at de slet ikke er bange. Til god dreven basgang kommer trompetisten ud blandt publikum med sin maske på og giver os geniale hæse blæs. Det er intenst og stemningsmættet og helt aldeles forførende.
Et andet højdepunkt er sladrefesten i Trinidad, hvor publikum inviteres til at sladre om sig selv og den ballade, de har lavet. Min lille ledsager var for genert i momentet, men fortalte ivrigt efterfølgende om alt sit input til den kategori. Noget der især løfter dette nummer om lille Ernesto, der har været fræk igen, er da musikerne inviteres til at sladre om sig selv på deres instruments sprog. Guitaristen sladrer så at sige på guitarsprog med en sprød solo til de caribiske rytmer, og undertegnede er især vild med Tobias Dalls kontrabas-solo, der med fuldfede strenge fylder rummet med sine bløde, duppende, vuggende sladrerier.
Mere koncert end teater
Højdepunkterne til trods er forestillingen dog stadig noget mere koncert end den er teater. Til tider er de voksne næsten mere entusiastiske end børnene, når det kommer til indlevelse og fagter til de forskellige numre. Og der er mange nedslag.
Jazzbegejstrede forældre føler det hele, men de små publikummer tapper ind og ud. Ikke alle børn føler nødvendigvis, at de har været til kirsebærblomsterfest i Japan, bare fordi de har smagt på ordet Hanami.
’Jorden Rundt’ var oprindeligt en børnekoncert, som i 2020 modtog Danish Music Awards’ børnejazzpris (en pris Malene Kjærgård også vandt i 2023 med ’Musiksanseriet’) og i 2021 vandt Malene Kjærgård Carl Prisen for Årets Børnekomponist.
At der er musikalsk indlevelse for alle pengene og yderst kompetente musikere, er derfor ikke nogen overraskelse, men ren nydelse. I den forbindelse skal Malene Kjærgårds alsidige vokal og fine fraseringer også fremhæves. Men omskrivningen fra børnekoncert til egentlig teaterkoncert lader endnu noget tilbage at ønske. Indiens farvefestival havde også været god at nå, når nu tørklædet derfra ligger og lokker i kufferten.