Af: Gudrun Hagen

4. februar 2025

En jazzet musikrejse

Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.

Rammefortællingen om den lille Malene – der keder sig ude hos sin morfar og derfor lister op på loftet og roder i sin morfars gamle rejsekuffert, der står og drager med sjældne souvenirs fra alverdens lande – er en ret spinkel undskyldning for at skabe en børnevenlig verdenskoncert på scenen.

Under Malene Kjærgårds kyndige styring af sit kompetente band hopper vi ubesværet fra Japan til Rusland, som stemningerne fra morfarens alsidige eventyr vækkes musikalsk til live på scenen, men trods stor indlevelse og velvilje forbliver forestillingen langt mere koncert end teater.

”At rejse er at leve”, citerer Malene Kjærgård som det første H.C. Andersen og fortsætter: ”Når vi sanser verden, slår vi tiden ihjel”. Kim Larsens ’Joanna’ ligger ikke langt væk i denne logik. Tydeligvis er det her et sted, hvor man ikke bare skal passe sig selv. Vi er sammen om det, og der er stort nærvær på scenen for at invitere publikum med til det vi nu skal opleve sammen.

Undervejs får børn lov til at komme op på scenen og vælge den souvenir, som bliver afsæt for det næste nummer. Man må formode at set-listen således nemt kan varieres ift. rækkefølgen, men at der er en ret fast mængde af steder, vi skal nå hen.

Jules Verne brugte som bekendt 80 dage på at nå Jorden rundt. Her er den tur kortet ned til ca. 60 minutter, for vi skal nå det hele, inden morfar vågner.

Fantasien skal i sving

Pædagogisk forklarer Malene os alt det, vi ikke kan se. Om det så handler om morfaren, der sover, eller om imaginære lotusblomster, der skal kastes på den imaginære guld-buddha, der sejler ned ad floden i Bangkok, så er det hele noget vi skal tænke os til. Scenografisk har vi kun en rejsekuffert med rekvisitter og et band på scenen. Det virker til tider lidt skrabet.

Bedst fungerer det, da et barn får valgt dødsmasken fra kufferten, og vi dermed skal et smut til Mexico og fejre De Dødes Dag. Nu er det ikke længere kun Malene, der spiller skuespil med et band i baggrunden. Alle musikerne tager dødsmasker på, og der er et fint intermezzo med Malene, der føler, at det bliver for farligt, så alle børn i salen kan grine og forsikre hende om, at de slet ikke er bange. Til god dreven basgang kommer trompetisten ud blandt publikum med sin maske på og giver os geniale hæse blæs. Det er intenst og stemningsmættet og helt aldeles forførende.

Et andet højdepunkt er sladrefesten i Trinidad, hvor publikum inviteres til at sladre om sig selv og den ballade, de har lavet. Min lille ledsager var for genert i momentet, men fortalte ivrigt efterfølgende om alt sit input til den kategori. Noget der især løfter dette nummer om lille Ernesto, der har været fræk igen, er da musikerne inviteres til at sladre om sig selv på deres instruments sprog.  Guitaristen sladrer så at sige på guitarsprog med en sprød solo til de caribiske rytmer, og undertegnede er især vild med Tobias Dalls kontrabas-solo, der med fuldfede strenge fylder rummet med sine bløde, duppende, vuggende sladrerier.

Mere koncert end teater

Højdepunkterne til trods er forestillingen dog stadig noget mere koncert end den er teater. Til tider er de voksne næsten mere entusiastiske end børnene, når det kommer til indlevelse og fagter til de forskellige numre. Og der er mange nedslag.

Jazzbegejstrede forældre føler det hele, men de små publikummer tapper ind og ud. Ikke alle børn føler nødvendigvis, at de har været til kirsebærblomsterfest i Japan, bare fordi de har smagt på ordet Hanami.

’Jorden Rundt’ var oprindeligt en børnekoncert, som i 2020 modtog Danish Music Awards’ børnejazzpris (en pris Malene Kjærgård også vandt i 2023 med ’Musiksanseriet’) og i 2021 vandt Malene Kjærgård Carl Prisen for Årets Børnekomponist.

At der er musikalsk indlevelse for alle pengene og yderst kompetente musikere, er derfor ikke nogen overraskelse, men ren nydelse. I den forbindelse skal Malene Kjærgårds alsidige vokal og fine fraseringer også fremhæves. Men omskrivningen fra børnekoncert til egentlig teaterkoncert lader endnu noget tilbage at ønske. Indiens farvefestival havde også været god at nå, når nu tørklædet derfra ligger og lokker i kufferten.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Den store Peter Freuchen fra Falster
Teatret Masken:
'Petersuaq'
Teatret Maskens ’Petersuaq’ er en velspillet og skarpt fortalt teaterbiografi om bysbarnet og polarforskeren Peter Freuchen, der dog bliver lidt mere kronologisk end dramatisk.
Kæmpetrold på Riddersalen
Riddersalen:
'Rejsekammeraten'
Henrik Køhler debuterer som instruktør med en levende og overraskende fortolkning af H.C. Andersens eventyr ’Rejsekammeraten’. I en fortryllende grotesk scenografi af Sigurd Dissing.
Dickens i sus og dus
Randers Teater:
'Et Juleeventyr'
Nylonhår og situationskomik synes at have fået forrang frem for de indholdsmæssige dybder i Randers Teaters opdatering af den gamle klassiker ’Et Juleeventyr’.
Isnende julehit
Aarhus Teater:
'Pagten'
’Pagten’ er en velspillet, men kølig juleforestilling på Aarhus Teater.
Nissehjælp i krigstid
Kolding Egnsteater:
'Nisserne fra Koldinghus'
Der er både rigtigt gode takter og nogle spillemæssige forbehold i Kolding Egnsteaters julefamilieforestilling ’Nisserne fra Koldinghus’.
Tinka i Tivoli
Lion Musicals:
'Tinkas Juleeventyr'
’Tinkas Juleeventyr ’som familie-musical i julemagiske Tivoli leverer varen uden at rokke ved hverken det oprindelige tv-forlæg, forventningerne til genren eller den gode gamle jul.
Den store Peter Freuchen fra Falster
Teatret Masken:
'Petersuaq'
Teatret Maskens ’Petersuaq’ er en velspillet og skarpt fortalt teaterbiografi om bysbarnet og polarforskeren Peter Freuchen, der dog bliver lidt mere kronologisk end dramatisk.
Kæmpetrold på Riddersalen
Riddersalen:
'Rejsekammeraten'
Henrik Køhler debuterer som instruktør med en levende og overraskende fortolkning af H.C. Andersens eventyr ’Rejsekammeraten’. I en fortryllende grotesk scenografi af Sigurd Dissing.
Dickens i sus og dus
Randers Teater:
'Et Juleeventyr'
Nylonhår og situationskomik synes at have fået forrang frem for de indholdsmæssige dybder i Randers Teaters opdatering af den gamle klassiker ’Et Juleeventyr’.
Isnende julehit
Aarhus Teater:
'Pagten'
’Pagten’ er en velspillet, men kølig juleforestilling på Aarhus Teater.
Nissehjælp i krigstid
Kolding Egnsteater:
'Nisserne fra Koldinghus'
Der er både rigtigt gode takter og nogle spillemæssige forbehold i Kolding Egnsteaters julefamilieforestilling ’Nisserne fra Koldinghus’.
Tinka i Tivoli
Lion Musicals:
'Tinkas Juleeventyr'
’Tinkas Juleeventyr ’som familie-musical i julemagiske Tivoli leverer varen uden at rokke ved hverken det oprindelige tv-forlæg, forventningerne til genren eller den gode gamle jul.