Af: Kirsten Dahl

19. maj 2009

En dråbe at undre sig over

Med flotte farver, fysisk sanselighed og fortælling vil 'Den blå dråbe' fortælle en historie om, hvor vigtigt det er, at vi lærer at lytte til det, vi gør, og lærer at handle på de rette tidspunkter. En filosofisk mundfuld, som med held kunne forkortes til en noget mere kapabel oplevelse.

Rød, gul, orange, blå og skinnende grøn. Farverne i ‘Den Blå dråbe’ er smadderflotte.

Udsigten ligeså; den er af den slags man ikke så tit oplever i forestillinger for de 3 til 8-årige. Publikum sidder nemlig overfor hinanden med scenen imellem sig.

En scene hvor der foregår en forestilling som både i udseende, historie og formidlingsform også bryder det mest sædvanlige. Den emmer af noget østerlandsk, noget mytisk og noget rituelt.

Den vil fortælle os – og os det er navnlig ifølge teatrets ønske børn og bedsteforældre der kommer for at opleve forestillingen sammen – noget så abstrakt som kunsten at lære at kunne lytte sig frem til det rette øjeblik for sine handlinger. Den gør det ved at lade os følge en gammel vandrer, Kuto, tilbage i tiden. Til dengang han var syv år og boede langt væk oppe i nogle bjerge.

Her får vi – i en blanding af fortælling, dans og skuespil – historien om hvordan Kutos bedstefar lærer Kuto det rette tidspunkts ædle kunst. En tid, der meget poetisk bliver kaldt ‘den blå dråbe’ og forklares som den tid, Kuto og hans bedstefar sidder og venter på at duggen under et grønt blad bliver til en dråbe, der falder til jorden. En ventetid, som Kutos bedstefar fortæller Kuto at han bliver nødt til at øve sig i at finde.

Respekt

Sammen går de to også i gang med at bygge en hytte. Bedstefaren fortæller ikke Kuto noget om, hvem der skal bo i hytten, og Kuto lover at bygge hytten færdig, hvis bedstefaren skulle dø undervejs. Det sker ret tidligt i forestillingen, som på den måde handler om hvordan Kuto – i respekt for det han har lovet og lært sin bedstefar – klarer livet.

Den store opgave, Kuto er sat på, bliver ikke fortalt med traditionelt rollespil og replikker. Det bliver fortalt af Lars Dammark i rollen som fortælle ­– og ikke mindst gennem et meget sanseligt spil. Et spil som gennem musikken, scenografien og kostumernes farver, og de to medvirkendes, Lars Dammarks og Marie Lalanders, bevægelser appellerer til modtagelse gennem øjet, øret og kroppen. Mere end hvordan hytten nu lige ser ud, er det fx mere den varme, det giver Kuto at bygge hytten, vi skal opleve.

Vi hører og ser hvordan han lægger sig på jorden for at kølne sin varme krop. Ser hvordan han springer i den blafrende blå (stof)flod. Store kronblade, som lægges i floden, illustrerer Kutos drøm om det, han ikke rigtigt kan finde ud af, er en blomst eller en pige.

Kompleksitet og undren

En fugl, en masse jordisk gods, og en ganske særlig dråbe spiller centrale roller på Kutos rejse, som vil vinde ved at blive forkortet lidt, da det er meget kompleks kost.

Undervejs bliver rejsen lige lovlig ‘snurrig’ og lang. Om alle 3- til 8-årige forstandsmæssig set fanger forestillingens budskab klokkeklart tvivler jeg på.

Men stykket fortæller sig så sanseligt, at jeg vil tro at børnene ad den vej mærker en retning, en essens, ‘et budskab’, sikkert uden lige at kunne formulere hvad det handler om.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.
Finurligt falde-i-søvn-teater
Det Lille Teater:
'Tju Bang'
Så er det sovetid med spræl og sang til ’Tju Bang’ på Det Lille Teater i en forvandlingsforestilling, hvor den lillebitte scenes vægge foldes ud, og universer trylles frem fra loftet.
Nanni-nærvær og højt til loftet
Randers Teater:
'Æg'
Nanni Lorenzen er det smilende og faste støttepunkt, der formår at fange og fastholde det helt unge publikum i Randers Teaters nye småbørnsforestilling
Morsom børneballet med desperat far, der arbejder hjemme
Det Kongelige Teater:
'For højt, for vildt og for meget!'
I ’For højt, for vildt og for meget!’ skaber Alexander Stæger fra Den Kongelige Ballet en sjov karikatur over forældre, der altid synes, at deres børn larmer for meget. Men der måtte godt have været mere dans for børnene i nationalscenens lidt rodede vinterferiesatsning.
En jazzet musikrejse
Malene Kjærgård:
'Jorden Rundt'
Malene Kjærgård og hendes band når ’Jorden Rundt’ på blot 60 minutter i noget, der mere er børnekoncert end teater.
Kyllingeteater med queer komik
Teater Hund:
'Balladen om den løsslupne lørdagskylling'
Teater Hund er i topform med den nye forestilling om venskab og jalousi – og om en kylling, der er glad for flamenco.
Ligefrem og lettilgængelig
Odense Teater:
'Klodshans'
I Odense Teaters glade og lyse opsætning af ’Klodshans’ går lethed i udtrykket og klarhed i budskabet til de yngste publikummer forud for dybder i fortællingen.