Af: Henrik Lyding

2. september 2013

Det er ikke din skyld

Enkel og stærk fortælling om skilsmisse og skyld går lige i målgruppen.

De gode gamle dage. Oliver kan svagt huske dem. Dengang hvor far og mor var sammen. Dengang de byggede snemænd, far og Oliver, dengang de holdt jul og grillaftener og var en rigtig familie.

Men så får far nyt arbejde og alle de gode dage bliver færre. Far og mor begynder at skændes, Olivers bedste vens forældre skal skilles, og hvad nu med Olivers forældre? Jul hos den ene og huset, der skal sælges. Oliver tror, at hvis bare han gør alt, hvad der bliver sagt og hjælper til derhjemme, så bliver alt måske godt igen.

Han taber koncentrationen i skolen, han laver overraskelsesmiddag for sine forældre, og det går ikke så godt; de ender med at blive skilt – og så bliver det hele på en eller anden måde alligevel bedre end det var før. Fordi tingene nu er afklaret; fordi forældrene begynder at tale pænere til hinanden, nu hvor de ikke længere er et par. Fordi Oliver opdager, at det aldrig har været hans skyld, at forældrene blev skilt.

Engageret og dramatisk

Det er her, den gode pointe kommer. Sagt klart og tydeligt. Ikke noget med noget underforstået her – budskabet er så vigtigt, at det skal mejsles ind i de unge hoveder, der sidder og lytter: det er ikke jeres skyld, hvis den slags ting sker. Jeg tror, at det siver ind hos målgruppen. Fordi det kommer oven på en stærk og troværdig historie, sat på scenen af en god fortæller.

Kasper Sørensen har god tyngde i kroppen, han fortæller engageret og dramatisk, og besidder en dragende udstråling af troværdighed og autenticitet – han er den pædagog i fritidsklubben, man ville betro sig til, hvis man var en dreng i knibe.

Bevares, der bliver spist nogle endelser og småord undervejs, hvilket efter min mening ikke er i orden, når man kun har sine retoriske evner at gøre godt med.

Og Kasper Sørensen kunne også godt raffinere sine fortællemæssige kneb endnu mere, men han virker alligevel stærk og vedkommende, som han står alene på scenen og beretter, mens han bruger sine hænder til at understrege vigtige pointer.

Og så har han skrevet en god og virkelighedsnær historie med mange sigende detaljer, der vil vække umiddelbar genkendelse hos publikum. Så vi er helt nede ved teatrets rødder – en god fortæller og en god historie. Mere skal der ikke til.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Ene men slap
Teatret Skægspire:
'Elin – den stærkeste i verden'
Der er lidt for mange løse indfald i Skægspires dramatisering af fortællingen om den slappe Elin, der blev verdens stærkeste pige - uden at blive lykkeligere af den grund.
Ingen ulykke er sÃ¥ stor, at du ikke kan be’ om hjælp!
Det Kgl. Teater:
'Mirakel'
Det Kongelige Teater viser festlige muskler i musical-udgave af Kim Fupz Aakesons 'Mirakel'.
‘OhHowNoisy’
Filuren/Under The Table:
'WowHowHuman'
En tydeligvis klar historie om menneskets svære vej til at opleve at venskab er bedre end fjendskab drukner i ordløs råben og boldspilsscener som enten kører i ring eller afsporer forestillingens budskab.
Et spil af tilfældigheder
Lille Gasværket:
'Core'
Som helhed er 'Core'en troværdig oplevelse. Men spillet mangler et indre, sammenhængende flow.
Stjernedrys for livsbegyndere
Teater My og Teater Refleksion:
'Himmelsange'
Mette Roslev tænder glimtet i øjnene hos de allermindste med sin poetiske forestilling om at undre sig over livets skønhed. Med eller uden ord – og med eller uden bare tæer.
Ikke helt ud i skoven…
Det Ny Familie Teater:
'Robin Hood'
Det Ny Familie Teater byder på klædelig fornyelse med sin 'Robin Hood', der har lagt de ubehjælpsomme kulisser og det manierede overspil på hylden.
Ene men slap
Teatret Skægspire:
'Elin – den stærkeste i verden'
Der er lidt for mange løse indfald i Skægspires dramatisering af fortællingen om den slappe Elin, der blev verdens stærkeste pige - uden at blive lykkeligere af den grund.
Ingen ulykke er sÃ¥ stor, at du ikke kan be’ om hjælp!
Det Kgl. Teater:
'Mirakel'
Det Kongelige Teater viser festlige muskler i musical-udgave af Kim Fupz Aakesons 'Mirakel'.
‘OhHowNoisy’
Filuren/Under The Table:
'WowHowHuman'
En tydeligvis klar historie om menneskets svære vej til at opleve at venskab er bedre end fjendskab drukner i ordløs råben og boldspilsscener som enten kører i ring eller afsporer forestillingens budskab.
Et spil af tilfældigheder
Lille Gasværket:
'Core'
Som helhed er 'Core'en troværdig oplevelse. Men spillet mangler et indre, sammenhængende flow.
Stjernedrys for livsbegyndere
Teater My og Teater Refleksion:
'Himmelsange'
Mette Roslev tænder glimtet i øjnene hos de allermindste med sin poetiske forestilling om at undre sig over livets skønhed. Med eller uden ord – og med eller uden bare tæer.
Ikke helt ud i skoven…
Det Ny Familie Teater:
'Robin Hood'
Det Ny Familie Teater byder på klædelig fornyelse med sin 'Robin Hood', der har lagt de ubehjælpsomme kulisser og det manierede overspil på hylden.