Af: Anne Middelboe Christensen

14. februar 2012

Den grønne muses mystik

Asterions Hus leger med beruselsens kropslige udtryk i den underholdende teenageforestilling ’In Absinthia’.

Grøn, grønnere, grønnest… Asterions Hus har kastet sig over gudedrikken absinth. Det er der kommet en ganske besnærende og nærmest hallucinerende forestilling ud af. For her vælter scenebillederne efter hinanden i den montageform, som instruktøren Peter Kirk er så dreven udi. Kroppe glider rundt mellem hinanden i udsvævende bevidsthedsformer – og i Pernille Gardes hardcore muskelkoreografi, der kræver sine armbøjninger og sit kondital. Og så er det hele bare så overraskende sjovt!

’In Absinthia’ begynder nydeligt. Publikum får tilbud valget mellem grønne sodavand og absinth fra et rigtigt absinth-ophældningsapparat, hvorefter de kan tage de grøngyldne dråber med ind i teatersalens muntre virvar af gamle sofaer. Oppe på scenen træder de fire performere frem og inviterer publikum på en tur gennem beruselsens mange lag.

Teenagerne fniser tydeligvis ved tanken om, at de 30-årige ’oldinge’ på scenen overhovedet ved noget om at være fulde. Men det ved de. En hel del, faktisk.

Forelskelse og beruselse

Først tager performerne kemilærerrollen på sig. Forklarer hvor mange procent alkohol, der kan være i absinth, og den slags. Men det går hurtigt over. For performernes veltrænede kroppe er endnu bedre til at forklare alkoholens tiltrækning – og alkoholens bivirkninger.

Så mens ordene lyder om absinthens nervegift og om troen på ’den grønne muse’, så illustrerer kroppene formaningerne med skægge dansescener, fulde af groteske hop på stedet og bagudspark fra en svunden tango.

’Hvis man ikke har prøvet at være forelsket, så ved man ikke, hvad beruselse er,’ siger Tilde Knudsens forførerske i Camilla Linds pailletovervældende Vild med Dans-kjolefantasi. Og det skal nok passe.

Tømmermænd og kvalme

Performerne kappes om at drikke mest. ’Skål!’ udbryder de igen og igen, mens deres kroppe langsomt bliver usammenhængende og slaskede, indtil de kravler hen ad jorden mellem et cafébord og nogle trappetrin, der opfindsomt bliver anvendt til utallige formål. Og man får både indblik i deres vilde beruselsessyner og i deres voldsomt bratte opvågnen til tømmermændene.

Peter Kirk har sammensat sit ensemble med fin sans for kontraster. De gængse Asterion-performere er Tilde Knudsen og Martin Ammundsen, der hjemmevant pisker rundt i både bevægelser og replikker. De nye stjerner er Tina Møller og Kristofer Krarup, der begge er dansere.

Særligt kvinderne komplementerer hinanden helt perfekt. Når Tilde Knudsen styrter rundt med sine muskeltonede overarme, så glider Tina Møller blidt forbi med sine langstrakte ben. Og når Tilde Knudsen drevent kaster det erotiske blik ud i rummet, så bliver Tina Møller helt luftig og drømmende. Mændene rotter sig mere sammen – mod kvinderne og mod kvalmen. Og så prøver de at gennemføre mandesnak, hvor bandeordet er ’Platon’… Men Ammundsen tager uvilkårligt føringen. Han er manden, der kan forføre og tælle alkoholcentiliter på samme tid.

Fortryllelse og forbandelse

Musikalsk bliver ’In Absinthia’ en lige så heftig sanserejse. Både instruktøren og koreografen har åbenbart et yderst bredt forhold til musik, så tonerne er en collage, der skaber alle de mangeartede stemninger, som absinthen bringer med sig, fra begejstret lykkesus til sort dødsdrift. Dramaturgien i forestillingen om den gulgrønne drik bliver dermed styret af musikbidder af komponister lige fra Mahler til Górecki – og til Nina Simone. Tom Waits’ blafrer ud gennem højttalerne med ’I put a Spell on You’.

Det gør denne forestilling også: Lægger absinthens fortryllende forbandelse hen over tilskuerne med et ufordømmende og veloplagt lokkegys – grøn, grønnere, grønnest…

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Tinka i Tivoli
Lion Musicals:
'Tinkas Juleeventyr'
’Tinkas Juleeventyr ’som familie-musical i julemagiske Tivoli leverer varen uden at rokke ved hverken det oprindelige tv-forlæg, forventningerne til genren eller den gode gamle jul.
Et klangfyldt og elskeligt epos
Aalborg Teater:
'Det Magiske Tivoliteater'
Aalborg Teater har med ’Det Magiske Tivoliteater’ begået en sjældent hjertevarm julefamilieforestilling om om empati og glæden ved samværet med andre.
En ærgerlig nitte
Odense Teater:
'Narnia'
’Narnia’ på Odense Teater er dårlig på næsten samtlige parametre – hvor alene en storslået og detaljerig visualitet lever op til et forventeligt kunstnerisk niveau fra en landsdelsscene.
Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.
Tinka i Tivoli
Lion Musicals:
'Tinkas Juleeventyr'
’Tinkas Juleeventyr ’som familie-musical i julemagiske Tivoli leverer varen uden at rokke ved hverken det oprindelige tv-forlæg, forventningerne til genren eller den gode gamle jul.
Et klangfyldt og elskeligt epos
Aalborg Teater:
'Det Magiske Tivoliteater'
Aalborg Teater har med ’Det Magiske Tivoliteater’ begået en sjældent hjertevarm julefamilieforestilling om om empati og glæden ved samværet med andre.
En ærgerlig nitte
Odense Teater:
'Narnia'
’Narnia’ på Odense Teater er dårlig på næsten samtlige parametre – hvor alene en storslået og detaljerig visualitet lever op til et forventeligt kunstnerisk niveau fra en landsdelsscene.
Pinocchio med lyssværd og discodronning
Det Kongelige Teater:
'Pinocchio'
Ingen børn behøver at kede sig til Det Kongelige Teaters udgave af ’Pinocchio’, men der er langt til magien og poesien.
Når farfar skal bo i ens hjerte
Anemonen & Teater Lille Hest:
'Så blev farfar et spøgelse'
Med barnets nysgerrighed og erfaringens nænsomhed bevæger ’Så blev farfar et spøgelse’ sig gennem en poetisk erkendelsesproces, da Esbens farfar en dag er død. Forestillingen kredser om det gådefulde fravær af noget helt nært og besvarer barnets spørgsmål som lette kærtegn mod sensibel hud.
En livsbekræftende dans om døden
Danseteatret NordenFra:
'De døde lykkeligt til deres dages ende'
Med sprælsk humor, filosofiske funderinger og skøn musik fører Danseteatret NordenFra publikum rundt i mange spændende afkroge af udtryk om livets forgængelighed.