Af: Carsten Jensen

19. februar 2018

De kom hele vejen rundt

Ganske små skuespillere på 2-6 år indtog Teatret Fair Play i Holbæk, da et stort partnerskabsprojekt mellem dagtilbud og kulturinstitutioner løb af stablen i efteråret. Deltagerne oplevede alle teatrets facetter. Nu har man opgjort nogle af de mange gode erfaringer i en rapport om projekt 'Åben kunst'.

Kulturministeriets pulje til nye partnerskaber mellem dagtilbud og kulturinstitutioner har uddelt i alt tre mio. kr. i 2016 og 2017 til 15 projekter, der har haft som mål at understøtte de 0-6 åriges møde med kunst og kultur i deres hverdag.  

Og 21. marts afholder  Slots- og Kulturstyrelsen så en konference på ARoS i Aarhus, hvor repræsentanter for de 15 partnerskabsprojekter fortæller om deres erfaringer (se note).

Blandt de støttede projekter har tre haft særlig fokus på scenekunst for børn og involveret børneteatre: Det Lille Teater/Marionetteatrets 'Hvad laver de' i samarbejde med Filiorum og med fokus på små børns indtryk og udtryk, når de ser teater; Aaben Dans i Roskilde med fokus på krop og kreativitet og børns møde med professionel dans og siden skabelse af egen forestilling – og Teatret Fair Play i Holbæk med fokus på legen som element i kreative processer.

Det bliver teaterleder Robert Parr fra Fair Play, der deltager på konferencen og delagtiggør de øvrige deltagere i sidstnævnte projekt, som blev afviklet i efteråret 2017, hvor daginstitutioner og kulturinstitutioner i Holbæk Kommune gik sammen om at skabe kunst og kultur for og med børn.

Teater for og med børn

Den fulde titel på det tværfaglige partnerskabsprojekt var  'Åben kunst – drama, billeder, musik, leg. Børn til kunst og kultur, kunst og kultur til børnene' og var et samarbejde mellem Teatret Fair Play, Slotsparkens Børnegård og Børnehuset Karensminde, Holbæk Kulturskoles musik- og billedkunstafdeling og Teaterskolen Harlekin.

Og ambitionen var bl.a. at 'skabe en kultur, hvor teaterkunst er en selvfølgelighed i børns daginstitutionsliv, at forankre samarbejdet mellem kultur- og daginstitutioner samt at præsentere teaterkunst for børn og forældre, der ikke ad anden vej møder den', som det hedder i en evaluativ pressemeddelelse fra Fair Play.

Omringet af fagligt og kunstnerisk personale deltog i alt over 100 børn – mellem to og seks år – i projektet, hvor de sammen med drama-, musik- og billedkunstundervisere så professionelle forestillinger, som siden efter to intense værkstedsuger blev brugt som grundlag for dramaforløb.

Således blev forestillingen 'Et ord er et ord'  til forestillingen 'Søren Snik Snak' for de  45 børn og tilhørende personale fra Slotsparkens Børnegård i samarbejde med underviserne – mens  Børnehuset Karensminde gjorde 'Små døde dyr' til deres egen 'Farvel Kaninus'…

Og de to forestillinger blev selvfølgelig efter en intens afsluttende uge på Teatret Fair Play vist på selve teatret, mens børnenes scenografiske arbejde siden blev udstillet på Kulturkasernen.

Teatrets udbytte

Teatret Fair Play noterer selv, at 'noget af det særlige ved projektet har været, at børnene her har oplevet teatret 'hele vejen rundt' –  både som publikum og som udøvere, fra den frie leg til den færdige forestilling – både at spille for jævnaldrende og at være publikum for jævnaldrende  – og ikke mindst at opleve en professionel forestilling, der handler om det samme, som deres egen forestilling'.

Fair Plays eget udbytte beskriver man som gevinsten ved at have givet over 100 børn et ejerskab til byens professionelle børneteater, ligesom man har haft et helt nyt publikum i huset, for hvem det måske var første gang, de oplevede teater. Og det gjaldt også deres forældre…

Dertil kommer oplevelsen af at se børnene spejle sig i det, de oplever på scenen – ikke mindst når det er jævnaldrende, der spiller teater for dem…

Og så ser man projektet som en konkret udløber af en herskende tendens til, at man  'ikke længere skelner fuldstændig kategorisk mellem kunst og pædagogik, men i højere grad ser på, hvordan de to ting kan supplere og styrke hinanden'.

Målsætninger og mål

I en afsluttende rapport om projektet oplistes en række overordnede målsætninger for børnenes udbytte, herunder deltagelse i skabende processer, møde med den professionelle kunst, egen afprøvning af kunstneriske udtryksformer, udvikling af selvværd og selvtillid og fællesskabsfølelse – og sproglig stimulering ved at sætte ord på følelser og billeder, musik og sang m.v.

Og rapporten fremhæver en række mål, der blev nået, hvor børnenes dybe engagement fremhæves, og hvor nogle af de deltagende børn med særlige behov fik mulighed for at vise nye evner og sider af selv.

Også forældreinddragelsen har været stor, og for mange familier var det første gang i deres liv, de var i teatret og stiftede bekendtskab med det kunstneriske arbejde og dets potentialer – og bl.a. kunne opleve deres børn have succes i fælleskabet.

Rapporten fremhæver også, at projektet skabte gode samarbejder på tværs af  faggrænser og mellem kultur- og dagtilbud – som både har skabt og lægger op til nye samarbejder.

Interesse for nye projekter

Rapporten noterer også, at teatret Fair Play har været en betydningsfuld medspiller og garanti for kvaliteten i de enkelte produktioner.

Om udsigten til at deltage i nye projekter og samarbejder siger teaterleder Robert Parr:

»Det her projekt har i høj grad vist os, hvor meget det giver at arbejde så intenst med teater for og MED børn. Vi vil helt sikkert gerne være med i lignende projekter fremover, da det også virkelig styrker vores forhold til de lokale daginstitutioner, som er en af vores vigtige målgrupper.«

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere