Af: Carsten Jensen

13. juni 2011

Dansk børneteater på PQ11

De danske scenografer har valgt at præsentere det turnerende danske børneteater på Prag Quadriennalen – den internationale scenografiudstilling,der afvikles fra 16.-26. juni 2011.

På torsdag 16. juni åbner Prag Quadriennalen 2011, hvor 62 lande har en stand og viser eksempler på de seneste års scenografier, kostumer m.v.

Den internationale scenografiudstilling afvikles hvert fjerde år, og i 2007 deltog 55 lande ved arrangementet i Tjekkiets hovedstad. Her var Danmarks stand bygget op omkring Steffen Aarfings og Marie i Dalis ’Ringen’ på Det Kongelige Teater, men i år har Sammenslutningen af Danske Scenografer (SDS), der står for den danske stand, valgt emnet 'det turnerende børneteater' – og det falder så fint i tråd med, at ASSITEJ’s verdenskongres – der finder sted hvert tredje år – netop er blevet afviklet i København og Malmø og således har haft fokus på scenekunst for børn og unge. 

Scenografi-quadriennalen afvikles fra 16. -26. juni 2011, og i dagene op til åbningen har  det danske hold arbejdet på at bygge standen op. Der deltager 11 danske scenografer i turen til Prag.

Kassevogn i pap

»Den danske stand er bygget i pap – og en kassevogn 1:1 er ligeledes bygget i pap. Ud af bagsmækken ‘eksploderer’ objekter ud, teaterbænke, kostumer, lys og lignende. De inderste objekter er bygget i pap, men jo længere de ‘springer’ ud i rummet, jo mere virkelige bliver de. Så de yderste objekter er helt reelle objekter. Gennem rummet bugter sig en rød streng, malet på pappet. Herpå er der billeder fra landets børneteatre, hvor de viser en given scenografi, hvor meget den fylder i en bil og hvem der turnerer rundt med forestillingen,« fortæller scenograf Stine Worm Sørensen om det danske projekt.

»Fredag den 17. juni har vi National Day på vores stand, dvs. at der er vi alle repræsenteret og byder på et glas vin og et lille marcipanbrød,« lyder det videre fra Stine Worm Sørensen.

Temanummer om dansk børneteater

Stine Worm Sørensen har også  været involveret i det engelsk-sprogede temanummer af scenografernes medlemsblad, 1:25, som er blevet produceret til lejligheden.

’Children’s Theatre as Playground’ er titlen på maj-nummeret, der udover en artikel med en kort præsentation af dansk børneteaters historie (børneteateravisen.dk’s redaktør, Carsten Jensen) og en artikel om støttestrukturen (ph.d. Louise Ejgod Hansen) har et par små interviews med teaterfolk (Erik Uddenberg, Unga Klara – Tove Bornhøft, Teater Rio Rose) om det særlige ved at spille teater for børn, ligesom udvalgte scenografer skriver om deres metier (Gitte Kath, Kirsten Victoria Lind, Stine Worm Sørensen, Sille Dons Heltoft og Marie Rosendahl Chemintz).

Der er blevet trykt 4.000 eksemplarer af temanummeret, hvor af ca. 3.000 vil blive lagt på standen i Prag, så de besøgende kan tage et eksemplar. Derudover blev der afleveret ca. 400 eksemplarer til uddeling til de udenlandske gæster på ASSITEJ-verdenskongressen i maj.

OISTAT-konference

Jakob Pelch, der er sekretariatsleder på SDS, er kurator for  den danske stand og deltager i forskellige møder og diskussioner i Prag, hvor der også er dansk præsentation i OISTAT-konferencen.

OISTAT står for  l'Organisation Internationale des Scénographes, Techniciens et Architectes de Théâtre – og er den internationale organisation for scenografer og sceneteknikere m.fl.

Den blev etableret netop i Prag i 1967 under den første quadriennale, men har nu sit internationale kontor i Taiwan.

Seneste artikler

Seneste artikler

Storkøb – trend eller myte?

Storkøb – trend eller myte?

Enkelte børneteatre er blevet tilbudt salg af 40 forestillinger på en gang til en enkelt kommune. Det er godt for teatrets salg, men måske knapt så godt for børneteaterområdet som sådan. Men ude hos teaterformidlerne ser virkeligheden helt anderledes ud.
Læs mere
Lotte går nye veje

Lotte går nye veje

Lotte Faarup, der er en del af den kunstneriske ledelse hos Corona La Balance, forlader teatret med udgangen af denne sæson. Hun vil være dramatikerspire samt instruere og arbejde med forskning inden for scenekunst. Kort sagt lave mere kunst og mindre organisation.
Læs mere
Festival i vadestedet

Festival i vadestedet

Horsens Børneteaterfestival 2008 var første censurerede arrangement med et særligt udpeget dramaturgiat - og fravær af mange af de store børneteatre som følge af en konflikt mellem BTS-teatre og festival. Bodil Alling fra det nyslåede dramaturgiat fortæller om de nye tider og nogle af de nye ideer.
Læs mere
Kø ved kassen

Kø ved kassen

Budgetforliget på Københavns Rådhus kastede bl.a. 5,6 mio. kr. af til byens små teatre. Mens Uppercuts danseteaterprojekt i Nordvest kan håbe på hele 18 mio. kr.
Læs mere
Storkøb – trend eller myte?

Storkøb – trend eller myte?

Enkelte børneteatre er blevet tilbudt salg af 40 forestillinger på en gang til en enkelt kommune. Det er godt for teatrets salg, men måske knapt så godt for børneteaterområdet som sådan. Men ude hos teaterformidlerne ser virkeligheden helt anderledes ud.
Læs mere
Lotte går nye veje

Lotte går nye veje

Lotte Faarup, der er en del af den kunstneriske ledelse hos Corona La Balance, forlader teatret med udgangen af denne sæson. Hun vil være dramatikerspire samt instruere og arbejde med forskning inden for scenekunst. Kort sagt lave mere kunst og mindre organisation.
Læs mere
Festival i vadestedet

Festival i vadestedet

Horsens Børneteaterfestival 2008 var første censurerede arrangement med et særligt udpeget dramaturgiat - og fravær af mange af de store børneteatre som følge af en konflikt mellem BTS-teatre og festival. Bodil Alling fra det nyslåede dramaturgiat fortæller om de nye tider og nogle af de nye ideer.
Læs mere
Kø ved kassen

Kø ved kassen

Budgetforliget på Københavns Rådhus kastede bl.a. 5,6 mio. kr. af til byens små teatre. Mens Uppercuts danseteaterprojekt i Nordvest kan håbe på hele 18 mio. kr.
Læs mere