Af: Carsten Jensen

28. januar 2025

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven. Også lukningen af Teateravisen bliver kritiseret.

Det er uhyre sjældent, at de danske børne- og ungdomsteatre i næsten samlet flok retter en officiel henvendelse til politikere og besluttende myndigheder om, at det er tvingende nødvendigt, at man finder frem til at sikre fremtidig økonomisk støtte til branchens bærende institutioner. Helt konkret gælder det den store årlige festival for professionel scenekunst for børn og unge, hvor både festivalens afvikling og arrangøren, Teatercentrum, er helt økonomisk afhængig af støtten fra værtskommunerne.

Men det har de senere år vist sig stadig vanskeligere at finde villige værtskommuner til festivalerne, også selvom det reelt drejer sig om ca. 2,5 mio. kr. for at få over 100 teatre og 150 forskellige forestillinger og samlet op til 5-600 opførelser af professionel scenekunst på programmet med gratis adgang for alle. Teatrene selv spiller gratis forestillinger gennem en hel uges normal festival – og det er også ved at blive en for stor økonomisk udfordring for dem.

Helt aktuelt betyder den aktuelle situation, at KLAP-festivalen i år i Kolding må afvikles i en udgave, der er stærkt beskåret både i budget og omfang og at der stadig ikke er nogen vært til en hverken forkortet eller hel festival i 2026.

Gradvise forringelser

”Vi opfordrer til, at KLAP-festivalen – verdens største festival for professionel scenekunst for børn og unge og en central og afgørende begivenhed i dansk børneteaters formidlingsstruktur – og Teatercentrum fremover sikres gennem at blive sat på finansloven med en årlig finansiering, der tilgodeser, hvad der kræves til professionelt at kunne udføre deres vigtige opgaver – gerne på lige fod med hvad Copenhagen Stage for nylig har opnået på voksenteater-området”. Sådan lyder det bl.a. i et opråb, ’Børneteatret i Danmark er truet’, der er underskrevet af en lang række professionelle teatre, formidlere og branchefolk indenfor scenekunst for børn og unge og sendt til kulturministeren og Kulturudvalgets medlemmer. Og bl.a. altså refererer til de fem mio. kr. årligt gennem tre år, som er sat på finansloven til CPH Stage-festivalen til brug for udvikling af denne festival. Der i øvrigt til forskel for KLAP-festivalen ikke opererer med gratis billetter og i høj grad består af gæstespil fra mere økonomisk-etablerede teatre.

I opråbet noteres det, at vilkårene for scenekunsten for børn og unge helt generelt er blevet gradvist forringet gennem de senere år – kommunernes dårlige økonomi kan også mærkes hos de mange turnerende børne- og ungdomsteatre i form af mindre forestillingssalg, mens de offentlige støttemidler til produktion er tilsvarende mangelfulde.

“I flere årtier har det professionelle danske børneteater været kendt for sin enestående mangfoldighed og høje kvalitet, der har bragt danske børneteatre rundt i den ganske verden. Og i Danmark er det de mange mindre og opsøgende teatre, der står for at bringe scenekunsten ud til børn og unge i alle landets hjørner: På skoler, biblioteker, kulturhuse og egnsteatre m.v.. Men uden Teatercentrum og den årlige store festival vil både sammenhængen i miljøet, tilgangen og distributionen af teater rundt i landet blive gjort meget vanskelig. Det danske børneteatermiljø vil være truet på sin eksistens. Derfor siger vi, at Festivalen og Teatercentrum nu må sikres med en fast, substantiel og bæredygtig statslig støtte”, lyder det fra Dirck Backer, kunstnerisk leder af Teater Patrasket, i den pressemeddelelse, der er sendt ud i samspil med opråbet til politikerne,

Læs hele opråbet – ‘Børneteatret er truet’ – med navnene på de mange underskrivere – her: Opråb om børneteatret

Ønske om bedre dialog

Samtidig har de fleste af underskriverne også sat deres navn på en henvendelse til Teatercentrums ledelse og bestyrelse, hvor man protesterer mod beslutningen om at lukke Teateravisen og samtidig også her beklager den manglende statslige finansiering til Teatercentrum og KLAP-festivalen.

Om portalens lukning hedder det bl.a., at ”der er efter vores opfattelse tale om endnu en forringelse af børneteatrets vilkår – og om endnu en beslutning, der er blevet truffet, uden at vi, de udøvende og formidlende, har haft nogen mulighed for indflydelse på den” – efterfulgt af en konstatering af, at Teateravisen har fungeret som den centrale informationsplatform, hvor alle i branchen og alle med interesse for børneteatret har kunnet orientere sig.

Brevet slutter med et håb fra teatrenes side om at kunne indgå i en bedre ”dialog med Teatercentrums direktør, bestyrelse og medarbejdere om, hvordan man kan etablere øget grad af samarbejde og udveksling mellem Teatercentrum og miljøet i fremtiden”.

Selve lukningen af Teateravisen er også blevet kommenteret kritisk af en række teaterfolk og imødegået af Teatercentrums direktør, Dorthe Bébe, på portalens debatside.

I forbindelse med brevet og underskriftindsamlingen lyder det ganske kort fra Dorthe Bébe: »Vi har ganske rigtigt modtaget et opråb fra en større kreds af aktører fra børne- og ungdomsteatermiljøet. Vi vil naturligvis gerne i dialog med dem og har rakt ud til dem om det. Den konkrete plan for den videre dialog vil blive lagt over de kommende dage.«

Seneste artikler

Seneste artikler

Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere