Det er uhyre sjældent, at de danske børne- og ungdomsteatre i næsten samlet flok retter en officiel henvendelse til politikere og besluttende myndigheder om, at det er tvingende nødvendigt, at man finder frem til at sikre fremtidig økonomisk støtte til branchens bærende institutioner. Helt konkret gælder det den store årlige festival for professionel scenekunst for børn og unge, hvor både festivalens afvikling og arrangøren, Teatercentrum, er helt økonomisk afhængig af støtten fra værtskommunerne.
Men det har de senere år vist sig stadig vanskeligere at finde villige værtskommuner til festivalerne, også selvom det reelt drejer sig om ca. 2,5 mio. kr. for at få over 100 teatre og 150 forskellige forestillinger og samlet op til 5-600 opførelser af professionel scenekunst på programmet med gratis adgang for alle. Teatrene selv spiller gratis forestillinger gennem en hel uges normal festival – og det er også ved at blive en for stor økonomisk udfordring for dem.
Helt aktuelt betyder den aktuelle situation, at KLAP-festivalen i år i Kolding må afvikles i en udgave, der er stærkt beskåret både i budget og omfang og at der stadig ikke er nogen vært til en hverken forkortet eller hel festival i 2026.
Gradvise forringelser
”Vi opfordrer til, at KLAP-festivalen – verdens største festival for professionel scenekunst for børn og unge og en central og afgørende begivenhed i dansk børneteaters formidlingsstruktur – og Teatercentrum fremover sikres gennem at blive sat på finansloven med en årlig finansiering, der tilgodeser, hvad der kræves til professionelt at kunne udføre deres vigtige opgaver – gerne på lige fod med hvad Copenhagen Stage for nylig har opnået på voksenteater-området”. Sådan lyder det bl.a. i et opråb, ’Børneteatret i Danmark er truet’, der er underskrevet af en lang række professionelle teatre, formidlere og branchefolk indenfor scenekunst for børn og unge og sendt til kulturministeren og Kulturudvalgets medlemmer. Og bl.a. altså refererer til de fem mio. kr. årligt gennem tre år, som er sat på finansloven til CPH Stage-festivalen til brug for udvikling af denne festival. Der i øvrigt til forskel for KLAP-festivalen ikke opererer med gratis billetter og i høj grad består af gæstespil fra mere økonomisk-etablerede teatre.
I opråbet noteres det, at vilkårene for scenekunsten for børn og unge helt generelt er blevet gradvist forringet gennem de senere år – kommunernes dårlige økonomi kan også mærkes hos de mange turnerende børne- og ungdomsteatre i form af mindre forestillingssalg, mens de offentlige støttemidler til produktion er tilsvarende mangelfulde.
“I flere årtier har det professionelle danske børneteater været kendt for sin enestående mangfoldighed og høje kvalitet, der har bragt danske børneteatre rundt i den ganske verden. Og i Danmark er det de mange mindre og opsøgende teatre, der står for at bringe scenekunsten ud til børn og unge i alle landets hjørner: På skoler, biblioteker, kulturhuse og egnsteatre m.v.. Men uden Teatercentrum og den årlige store festival vil både sammenhængen i miljøet, tilgangen og distributionen af teater rundt i landet blive gjort meget vanskelig. Det danske børneteatermiljø vil være truet på sin eksistens. Derfor siger vi, at Festivalen og Teatercentrum nu må sikres med en fast, substantiel og bæredygtig statslig støtte”, lyder det fra Dirck Backer, kunstnerisk leder af Teater Patrasket, i den pressemeddelelse, der er sendt ud i samspil med opråbet til politikerne,
Læs hele opråbet – ‘Børneteatret er truet’ – med navnene på de mange underskrivere – her: Opråb om børneteatret
Ønske om bedre dialog
Samtidig har de fleste af underskriverne også sat deres navn på en henvendelse til Teatercentrums ledelse og bestyrelse, hvor man protesterer mod beslutningen om at lukke Teateravisen og samtidig også her beklager den manglende statslige finansiering til Teatercentrum og KLAP-festivalen.
Om portalens lukning hedder det bl.a., at ”der er efter vores opfattelse tale om endnu en forringelse af børneteatrets vilkår – og om endnu en beslutning, der er blevet truffet, uden at vi, de udøvende og formidlende, har haft nogen mulighed for indflydelse på den” – efterfulgt af en konstatering af, at Teateravisen har fungeret som den centrale informationsplatform, hvor alle i branchen og alle med interesse for børneteatret har kunnet orientere sig.
Brevet slutter med et håb fra teatrenes side om at kunne indgå i en bedre ”dialog med Teatercentrums direktør, bestyrelse og medarbejdere om, hvordan man kan etablere øget grad af samarbejde og udveksling mellem Teatercentrum og miljøet i fremtiden”.
Selve lukningen af Teateravisen er også blevet kommenteret kritisk af en række teaterfolk og imødegået af Teatercentrums direktør, Dorthe Bébe, på portalens debatside.
I forbindelse med brevet og underskriftindsamlingen lyder det ganske kort fra Dorthe Bébe: »Vi har ganske rigtigt modtaget et opråb fra en større kreds af aktører fra børne- og ungdomsteatermiljøet. Vi vil naturligvis gerne i dialog med dem og har rakt ud til dem om det. Den konkrete plan for den videre dialog vil blive lagt over de kommende dage.«