Af: Carsten Jensen

9. marts 2009

Billetsalg stoppet af succes

En markant udvikling i salg af teaterbilletter til børn og unge betyder, at Teaterbilletter.dk og Københavnsk Teater har stoppet salget af Reumert- og T30-billetter for resten af sæsonen. Og kommende kulturministerielle besparelser på billetkøbsordningen betyder, at næste sæson allerede nu er under pres.

Billetformidlingsorganisation Teaterbilletter.dk – der servicerer ca. 75 små som store teatre i hovedstadsområdet – er fra starten af marts løbet tør for rabatterede ungdomsbilletter, dvs. Reumert-billetterne (60 kr.) og T30-billetterne (30 kr.).

Det samme gælder for Københavns Teater (KbhT), der er paraply for 5 store københavnske institutionsteatre.

Dermed har en succes med at formidle teater til børn og unge fået en noget utilsigtet konsekvens – al den stund at billetkøbsordningen har været et vigtigt kulturpolitisk redskab for en målsætning om både at sikre børn og unge bedre muligheder for at komme i teatret og samtidig søge en bedre spredning af det samlede teaterpublikum – med dens indbyggede fremtidssikring.

Og som om den tomme rabatkasse for indeværende sæson ikke skulle være nok, har Kulturministeriet via Kunststyrelsen dekreteret grønthøsteren i sving for næste sæson, hvor billetformidlingstilskuddet på alle niveauer beskæres med syv procent.

Det betyder alene for Københavns Teater et tilskudstab fra 18 til 16,7 mio. kr. – og for Teaterbilletter.dk fra 16,2 til 14,9 mio. kr. Da sidstnævnte omsætter rigtig mange flere rabatbilletter end KbhT, fremhæver det blot det faktum, at denne pulje forlods har været udregnet forkert, dvs. for lille.

For indeværende sæson betyder det bl.a., at mange børne- og ungdomsteatre ligger inde med reserverede, men ikke indberettede billetter, som Teaterbilletter.dk dog vil ‘indløse’, mens man resten af sæsonen har ungdomsrabatter til 35 kr. på lager.

Bikubenfondens exit

At der vitterligt ER tale om en vaskeægte succes for ungdomsrabatterne, viser Teaterbilletter.dk’s nyeste tal: Her har man allerede i indeværende sæson omsat 523.500 billetter i den Storkøbenhavnske abonnementsordning, og heraf er 50 procent børne- og ungdomsbilletter. T30-salget er her opgjort til 96.000 eller 21.000 over forventet niveau.

Til gengæld ser succesen med at sende børn og unge i teatret med rabat ud til at skabe problemer for de kommende sæsoner.

Udover Kulturministeriets nedskæringer har Bikubenfonden – der har stået for et væsentligt økonomisk engagement på over to mio. kr. årligt til ungdomsbilletterne og flere gange har ydet ekstraordinære tilskud – besluttet sig for at omlægge engagementet i børne- og ungdomsbilletter, så det er sandsynligt, at Reumert-billetterne helt falder væk med udgangen af sæson 2009/10.

For de små stationære teatre i hovedstadsregionen betyder det, at man måske må operere med helt andre priser for næste sæson – og at begrebet T40 el. lign. må indføres.

Teatrene har nemlig solgt mange billetter til skoler, institutioner m.v. i næste sæson, at de mange forhåndstilsagn allerede nu er ved at dræne formidlingstilskudspuljen – og Teaterbilletter.dk – der fungerer som bindeled mellem teatrene og publikum – har ingen større kapital at tære på.

Resultatet kan meget vel ende med at blive et tilbageskridt for det samlede billetsalg

Frustration hos teatrene

Hos de små storbyteatre er man frustreret over, at en succesrig fremgang i publikumsmassen skal finansieres af den almindelige støtte frem for en billettilskudsordning. For i teatrenes offentlige tilskud er jo ikke indregnet det betydelige beløb, der skal bruges for at holde en pris på kun 30 kr. til unge under 25 i grupper (skoler, børnehaver etc.) for deres billetter. For teatre som Zeppelin og AnnemoneTeatret er der tale om syvcifrede tal i billetkøbstilskud. Man er også knotten over det, man ser som løftebrud: Det blev i sin tid lovet, at når kommunalreformen trådte i kraft, skulle alle eksisterende teatre/teatre med scener have en billetkøbstilskudsordning, der var baseret på gennemsnittet af de sidste tre års billetsalg. Det pilles der altså nu ved via de ministerielle beskæringer. Og samtidig er de senere års fremgang i publikumsmassen jo heller ikke indregnet.

Åbent brev til ministeren

Mens ledelsen for Københavns Teater mandag skulle i foretræde hos kulturminister Carina Christensen (K) for at søge at forklare sig væk fra beskæringen, har sekretariatschef Christina Krøll fra Teaterbilletter.dk sendt et åbent brev til ministeren, hvori hun forsøger at gøre det klart, at nedskæringerne rammer meget bredere end på Københavns Teater – der ifølge områdets andre aktører har det med at køre sololøb – og at det er i modstrid med alle intentionerne om at få flere børn og unge ind i teaterkunstens verden.

I forvejen er det sådan, at mange skoler og institutioner for længst har opgivet at købe turneteaterforestillinger ud til deres børn og unge. Bliver billetpriserne for en udflugt til et stationært teater for høje, fordi rabatkassen er tom, bliver de også væk her.

Det åbne brev til kulturministeren kan læses under ‘Debat’

Seneste artikler

Seneste artikler

Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, 24. maj til 1. juni.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop m.v.. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida fortsætter fra kongres og festival med turne i Cuba.
Læs mere