Billetformidlingsorganisation Teaterbilletter.dk – der servicerer ca. 75 små som store teatre i hovedstadsområdet – er fra starten af marts løbet tør for rabatterede ungdomsbilletter, dvs. Reumert-billetterne (60 kr.) og T30-billetterne (30 kr.).
Det samme gælder for Københavns Teater (KbhT), der er paraply for 5 store københavnske institutionsteatre.
Dermed har en succes med at formidle teater til børn og unge fået en noget utilsigtet konsekvens – al den stund at billetkøbsordningen har været et vigtigt kulturpolitisk redskab for en målsætning om både at sikre børn og unge bedre muligheder for at komme i teatret og samtidig søge en bedre spredning af det samlede teaterpublikum – med dens indbyggede fremtidssikring.
Og som om den tomme rabatkasse for indeværende sæson ikke skulle være nok, har Kulturministeriet via Kunststyrelsen dekreteret grønthøsteren i sving for næste sæson, hvor billetformidlingstilskuddet på alle niveauer beskæres med syv procent.
Det betyder alene for Københavns Teater et tilskudstab fra 18 til 16,7 mio. kr. – og for Teaterbilletter.dk fra 16,2 til 14,9 mio. kr. Da sidstnævnte omsætter rigtig mange flere rabatbilletter end KbhT, fremhæver det blot det faktum, at denne pulje forlods har været udregnet forkert, dvs. for lille.
For indeværende sæson betyder det bl.a., at mange børne- og ungdomsteatre ligger inde med reserverede, men ikke indberettede billetter, som Teaterbilletter.dk dog vil ‘indløse’, mens man resten af sæsonen har ungdomsrabatter til 35 kr. på lager.
Bikubenfondens exit
At der vitterligt ER tale om en vaskeægte succes for ungdomsrabatterne, viser Teaterbilletter.dk’s nyeste tal: Her har man allerede i indeværende sæson omsat 523.500 billetter i den Storkøbenhavnske abonnementsordning, og heraf er 50 procent børne- og ungdomsbilletter. T30-salget er her opgjort til 96.000 eller 21.000 over forventet niveau.
Til gengæld ser succesen med at sende børn og unge i teatret med rabat ud til at skabe problemer for de kommende sæsoner.
Udover Kulturministeriets nedskæringer har Bikubenfonden – der har stået for et væsentligt økonomisk engagement på over to mio. kr. årligt til ungdomsbilletterne og flere gange har ydet ekstraordinære tilskud – besluttet sig for at omlægge engagementet i børne- og ungdomsbilletter, så det er sandsynligt, at Reumert-billetterne helt falder væk med udgangen af sæson 2009/10.
For de små stationære teatre i hovedstadsregionen betyder det, at man måske må operere med helt andre priser for næste sæson – og at begrebet T40 el. lign. må indføres.
Teatrene har nemlig solgt mange billetter til skoler, institutioner m.v. i næste sæson, at de mange forhåndstilsagn allerede nu er ved at dræne formidlingstilskudspuljen – og Teaterbilletter.dk – der fungerer som bindeled mellem teatrene og publikum – har ingen større kapital at tære på.
Resultatet kan meget vel ende med at blive et tilbageskridt for det samlede billetsalg
Frustration hos teatrene
Hos de små storbyteatre er man frustreret over, at en succesrig fremgang i publikumsmassen skal finansieres af den almindelige støtte frem for en billettilskudsordning. For i teatrenes offentlige tilskud er jo ikke indregnet det betydelige beløb, der skal bruges for at holde en pris på kun 30 kr. til unge under 25 i grupper (skoler, børnehaver etc.) for deres billetter. For teatre som Zeppelin og AnnemoneTeatret er der tale om syvcifrede tal i billetkøbstilskud. Man er også knotten over det, man ser som løftebrud: Det blev i sin tid lovet, at når kommunalreformen trådte i kraft, skulle alle eksisterende teatre/teatre med scener have en billetkøbstilskudsordning, der var baseret på gennemsnittet af de sidste tre års billetsalg. Det pilles der altså nu ved via de ministerielle beskæringer. Og samtidig er de senere års fremgang i publikumsmassen jo heller ikke indregnet.
Åbent brev til ministeren
Mens ledelsen for Københavns Teater mandag skulle i foretræde hos kulturminister Carina Christensen (K) for at søge at forklare sig væk fra beskæringen, har sekretariatschef Christina Krøll fra Teaterbilletter.dk sendt et åbent brev til ministeren, hvori hun forsøger at gøre det klart, at nedskæringerne rammer meget bredere end på Københavns Teater – der ifølge områdets andre aktører har det med at køre sololøb – og at det er i modstrid med alle intentionerne om at få flere børn og unge ind i teaterkunstens verden.
I forvejen er det sådan, at mange skoler og institutioner for længst har opgivet at købe turneteaterforestillinger ud til deres børn og unge. Bliver billetpriserne for en udflugt til et stationært teater for høje, fordi rabatkassen er tom, bliver de også væk her.
Det åbne brev til kulturministeren kan læses under ‘Debat’