Af: Carsten Jensen

6. december 2009

Bedstefar kommer!

Nogle af børneteaterverdenens gamle drenge skal ud på landevejene og lave opsøgende bedstefarteater. ’Gråt er godt’, lyder parolen fra den lille halve snes veteraner, der alle opfylder projektets kriterier: Man skal enten være fyldt 60 år eller være bedstefar!

Her i december måned er det muligt at opleve juleforestillingen ’Op under jul’ rundt om i landet i en stor teaterbus fra Teater 83, der har specialiseret sig i forestillinger for de helt små.

Det sker bl.a. i Frederikssund, Ringsted, Lyngby og Allerød frem til 17. december.

Det rullende teater er i virkeligheden en forvogn med en megastor trailer, der indeholder scene og tilskuerrum. Et i alt 13 meter langt teater – og smukt dekoreret hele vejen rundt af billedkunstneren Mette-Kirstine Bak.

Juleforestillingen er skrevet af teaterejer Erik Møller Pedersen selv og sat i scene af Hans Nørregaard. Samme arbejdsfællesskab ligger bag forestillingen ’Duft’, der ligeledes udelukkende spilles i teaterbussen.

Og de to veteraner i børneteaterfaget, Erik Møller Pedersen (f. 1944) og Hans Nørregaard (f. 1948) hyggede sig så vældigt, mens de producerede og snakkede, at ideen om at udnytte både teaterbussen mere og deres relativt fremskredne alder til noget godt faldt lige for.

Penge fra Scenekunstudvalget

»Da vi efterhånden er mange inden for dansk børneteater, der er oppe i årene og har slæbt i mange år, tænkte vi at det ville være en god ide at samle en række skuespillere, som stadig gerne vil ud og spille – men på nogle betingelser, der er magelige for krop og sjæl,« fortæller Hans Nørregaard.

Derfra var der ikke langt fra tanke til handling. De spurgte en række kolleger, der både sagde ja til projektet og som kunne opfylde de skrappe kriterier: Man skal være fyldt 60 år eller være bedstefar!

En ansøgning til Scenekunstudvalget blev udfærdiget – i Hans Nørregaards navn – og udvalget kvitterede med 400.000 kr. til brug for næste sæson, 2010-11. Godt nok noget mindre end de ansøgte 680.000 kr., men det har ikke standset projektet:

»Så må vi prøve nogle fonde, fagforbund og ÆldreSagen,« siger Hans Nørregaard, der tager imod andre gode ideer til finansiering af denne særlige form for ældrebyrde med kyshånd…

Det må ikke være for hårdt

Endnu er indholdet i det rullende bedstefar-teater ikke på plads, men holdet starter op med at mødes til en workshop på Odsherred Teatercenter til august. Her skal de gamle drenge så møde op med den lille historie – eller ide til historie – som vedkommende vil fortælle.

»Vi vil forsøge at instruere hinanden, men Ole Sørensen vil nok blive manden, der linker historierne sammen,« fortæller Hans Nørregaard.

»Ideen er, at vi kommer ud med teaterbussen to og to, sætter trappen op, plugger el-stikket i, åbner døren og spiller to historier af ca. 20 minutters varighed, afbrudt af et lille skift.

Det bliver til en forestilling på ca. 45 minutter for de 3-8-årige, for bussen vil blive indrettet til denne aldersgruppe,« siger Hans Nørregaard, der lægger stor vægt på det overkommelige i opgaven.

»Der skal laves en scenografi, der kan bruges af alle skuespillere. Måske vipper der noget ned her eller noget andet der. Et bagtæppe kan forandres, en anden stol bruges osv,, men der skal være en rød og gennemgående tråd. Og vores scenograf, Niels Secher, er i øvrigt den eneste, der har fået dispensation fra reglerne om de 60 eller bedstefar-status, men han skal jo heller ikke med ud på landevejene…

Vi vil køre ud i det omfang, som den enkelte orker. Måske er der en, der er blevet syg, og så hopper en anden ind. Alle historierne skal kunne sættes sammen. Køberne ved ikke, hvem de får ud, men et er sikkert: Bedstefar kommer!« lyder det fornøjet fra Hans Nørregaard.

De gamle drenge

Og så er det vist på tide at løfte sløret for de gamle drenge:

Udover Hans Nørregaard og Erik Møller Pedersen består bedstefarholdet af Ole Sørensen fra Møllen, Bo Stendell Larsen (AbstraXteater), Kaj Pedersen (Teater Morgana), Jesper Milsted (tidl. Skifteholdet), Finn Rye (freelance), Basse Dam (freelance) og Hans Henrik Clemmensen (freelance). Sidstnævnte er også medlem af Scenekunstudvalget og kan således være med til at kontrollere, at projektstøtten formøbles ordentligt!

»Som du kan se, er det lutter mænd, og det er mere eller mindre en tilfældighed, men ved nærmere eftertanke syntes jeg også, at det er fedt,« lyder det fra Hans Nørregaard, der selv for over et års tid siden overlod sit eget teater, Nørregaards Teater, til yngre kræfter og nu er freelanceinstruktør i efterlønsalderen.

Og husker man bl.a. på, at Finn Rye har en lang fortid i Bådteatret og siden har spillet med i en lang række børneteatre; at Basse Dam har en lang fortid i Artibus og siden har spillet hos flere børneteatre – og at Hans Henrik Clemensen bl.a. har en fortid på Fiolteatret og som medlem af Banden og siden har kunnet opleves i en lang række danske børneteatre som spiller og instruktør m.v. – så har man altså godt nok meget dansk børneteaterhistorie samlet…

Køretimer forude

Erik Møller Pedersen, der også ejer den store teaterbus, skal administrere projektet og sælge forestillingerne gennem sit Teater 83, og så skal de øvrige bedstefædre og 60+-årige tilknyttes som skuespillere.

Men de skal altså også kunne køre teaterbussen – og her er der udsigt til lidt efteruddannelse:

»Man skal have det, der hedder et BE-kørekort. Forvognen er under 3.500 kg, så den er på lille kørekort. Efter den er så spændt en trailer, der er ti meter lang og 2,2 meter bred. Det hele ligner en lille lastbil, men er altså bare en bil med stor trailer over 750kg,« fortæller Hans Nørregaard, der selv tog kørekort til teaterbussen i sommer, fordi han nu deler tjansen med at køre rundt med ’Op under jul’, med Erik Møller.

»Jeg vil tro, at det er fem af de andre, der skal tage BE-kørekortet, men det har vi også lagt ind i budgettet. Kaj Pedersen er den eneste. der slipper: Han har slet ikke kørekort, så de makkere. han kommer ud med, skal så køre bilen,« fortæller Hans Nørregaard, der altså er en særdeles aktiv forhenværende teaterejer – trods en større hjerteoperation for over tre år siden – og ikke rigtig har tid til at gå på efterløn.

Det gælder osse for Basse Dam, der nok gik på efterløn sidste år, men det var primært for at slippe for den chikanøse adfærd fra jobcentre og a-kasse. Så han er fortsat er særdeles aktiv i bl.a. Asterions Hus m.fl. og skal altså nu osse fortælle historier fra teaterbussen.

Gråt er godt

Teaterbussen fra Teater 83 kommer i øvrigt til den store festival i april næste år i Esbjerg, hvor der også bliver mulighed for at hilse på flere af de gamle drenge til den kommende forestilling, som indtil videre har arbejdstitlen ’Gråt er godt’.

Og DET er det. Både i Danmark og hinsidans. I børneteaterkredse husker de gamle – så nogenlunde (!) – stadig, da tre ældre svenske herrer på en festival i Odense i slut-80’erne diverterede med fortællinger fra et langt arbejdsliv.

‘Farbror Plåt, Farbror Trä & Farbror Rör’ (Onkel Stål, Onkel Træ og Onkel Blik) kaldte de sig, og det var skuespillere i den absolut modne alder fra Folkteatern i Göteborg, der fremførte tekster af forfatterne Arne Augustson, Bernt Andersson m.fl. Og vældigt fornøjeligt var det.

Nu kommer der altså en samling ældre danske skuespillere med stor scenekunsterfaring kørende ud til de små tilskuere rundt omkring i landet. Det skal nok blive underholdende….

Se mere om Teater 83 og bussen på www.teater83.dk

Seneste artikler

Seneste artikler

Nu mangler de bare 14-15 millioner

Nu mangler de bare 14-15 millioner

ASSITEJ Danmark er en del af det internationale netværk for børneteater. Sammen med de svenske kolleger skal man nu arrangere verdens største begivenhed for professionelt teater for børn og unge i 2011 - nemlig ASSITEJ's verdenskongres.
Læs mere
På konfrontationskurs

På konfrontationskurs

Når dette års Horsens-festival afvikles fra 19.-21. september vil det være uden størsteparten af BTS-teatrene. Arrangørerne synes at have bragt sig i et modsætningsforhold til både teatre og det oprindelige festivalgrundlag.
Læs mere
Verdens bedste kritikere

Verdens bedste kritikere

Henrik Ipsen er uddannet skuespiller fra Odense Teaters skuespillerskole og var igang med en regelret karriere på de store scener, da han blev vakt for børneteatret og dets særlige magi og specielle udfordringer. Her fortæller han om det at spille for børn.
Læs mere
Historien om at være menneske

Historien om at være menneske

Fortællingen før historien eller den sigende før det er sagt. Om at skabe teater for babyer og kunstgallerier. Tanker forud for opsætningen af danseforestillingen og installationen 'Mig Dig Os' for Åben Dans.
Læs mere
Teater i tilbageblik

Teater i tilbageblik

Teaterårbogen: Mens regeringen svinger sparekniven over felter, som rammer dansk børneteater, blev der i sæson 2006-07 igangsat flere initiativer til at synliggøre, beskrive og videreformidle den værdifulde kæmpeerfaring, som feltet scenekunst for børn og unge rummer. Og nedskæringerne til trods er området stadig arnested for noget af det mest spændende og avantgardistiske scenekunst i Danmark.
Læs mere
Nu mangler de bare 14-15 millioner

Nu mangler de bare 14-15 millioner

ASSITEJ Danmark er en del af det internationale netværk for børneteater. Sammen med de svenske kolleger skal man nu arrangere verdens største begivenhed for professionelt teater for børn og unge i 2011 - nemlig ASSITEJ's verdenskongres.
Læs mere
På konfrontationskurs

På konfrontationskurs

Når dette års Horsens-festival afvikles fra 19.-21. september vil det være uden størsteparten af BTS-teatrene. Arrangørerne synes at have bragt sig i et modsætningsforhold til både teatre og det oprindelige festivalgrundlag.
Læs mere
Verdens bedste kritikere

Verdens bedste kritikere

Henrik Ipsen er uddannet skuespiller fra Odense Teaters skuespillerskole og var igang med en regelret karriere på de store scener, da han blev vakt for børneteatret og dets særlige magi og specielle udfordringer. Her fortæller han om det at spille for børn.
Læs mere
Historien om at være menneske

Historien om at være menneske

Fortællingen før historien eller den sigende før det er sagt. Om at skabe teater for babyer og kunstgallerier. Tanker forud for opsætningen af danseforestillingen og installationen 'Mig Dig Os' for Åben Dans.
Læs mere
Teater i tilbageblik

Teater i tilbageblik

Teaterårbogen: Mens regeringen svinger sparekniven over felter, som rammer dansk børneteater, blev der i sæson 2006-07 igangsat flere initiativer til at synliggøre, beskrive og videreformidle den værdifulde kæmpeerfaring, som feltet scenekunst for børn og unge rummer. Og nedskæringerne til trods er området stadig arnested for noget af det mest spændende og avantgardistiske scenekunst i Danmark.
Læs mere