Artikler

Skæve forbindelser

Skæve forbindelser

SWOP 2022-danseteaterfestivalen er nu fortid efter en håndfuld hektiske dage fra 5.-9. maj med forestillinger, fællesdans, workshops, seminar m.v. Teateravisen havde bedt Betina Rex tage til festival i Roskilde for at bevare nogle indtryk. Her er hendes reportage.
Læs mere
Teatertanker under kasketterne

Teatertanker under kasketterne

»Ofte er der forskel på, hvem man er, og hvem man gerne vil være. Det viser dansen.« Så klart lød fortolkningen af en danseforestilling, da Teateravisen havde booket tre teenagere fra ’Lån en ung’-projektet under Aprilfestival 2022 i Esbjerg.
Læs mere
Farvel til MICO

Farvel til MICO

For mange i teaterbranchen har MICO været et fast it-holdepunkt, hvor en unik firmakultur har været kendetegnet af tætte og nærmest familiære relationer til kunderne, og hvor mæcenater og ’Robin Hood’-ordninger har været en del af dna’et. Nu har Jakob Milthers og Pia Hegners livsværk fået nye ejere.
Læs mere
Under Langsteds Lup

Under Langsteds Lup

Teaterprofessor emeritus Jørn Langsted tager i sin faste klumme fat om den nye teateraftale, hvis hovednummer - udover at droppe en åben scene i København - er nye regler for egnsteatrene, der nu kan øjne en chance for at slippe af med usikkerheden omkring en årligt varierende refusionsprocent. Til gengæld bliver hele systemet mere stift og mistillidsfuldt, mener klummeskriveren, der undrer sig over, at teatrenes egen organisation hjælper med at lægge slige lænker for sig selv. Men lupholder Langsted har selvfølgelig en plan, der gør op med både automatik og teaterpoliti og sikrer et kvalitativt og decentralt egnsteaterliv...
Læs mere
Sidste tur med SKU

Sidste tur med SKU

Scenekunstudvalget har netop offentliggjort deres sidste store tildeling af støtte til børneteaterområdet, hvor endnu tre teatre blev begunstiget af toårige aftaler. Trefjerdedele af alle ansøgere - og det gjaldt både på børneteater- og voksenteaterområdet - måtte dog gå med uforrettet sag.
Læs mere
I kølvandet på galskaben

I kølvandet på galskaben

'It’s a bloody mess in the streets and a moral mess in our heads', lyder opråbet fra Odsherred Teater, der med halvanden million EU-kroner i ryggen står i spidsen for et internationalt teaterprojekt, der skal afsøge grænselandet mellem tolerance og ytringsfrihed. Selvom det udspringer af mordet på to kontroversielle islam-kritikere, insisterer teatret på, at man ikke er ude på at provokere.
Læs mere
Ingen børn på scenen?

Ingen børn på scenen?

Børneteatermiljøet er udfordret på flere måder omkring opfattelsen af professionel scenekunst, og skriver Louise Ejgod Hansen, post doc, ph.d., og tidligere medlem af Refusionsudvalget i en kommentar. Hun mener, at man både bør have mod til grundigt at diskutere begrebet professionalisme og kaste sig ud i nye kunstneriske samarbejder, der også inkluderer amatører, børn og såkaldte hverdagseksperter. Også selvom nogle af de mest radikale former for det interaktive teater måske stiller spørgsmålstegn ved, hvem der er skaber af en forestilling.
Læs mere
‘Der skal være en hemmelighed til stede’

‘Der skal være en hemmelighed til stede’

Skuespiller og dramalærer René Foshammer fortæller om nogle af sine iagttagelser omkring ikke mindst de unges møde med scenekunst. Det handler bl.a. om at fastholde og udfordre de unge, der ofte er så selvinvolverende, at de dårligt har tid til at være tilskuere til noget som helst...
Læs mere
Hvornår er det professionel scenekunst?

Hvornår er det professionel scenekunst?

Definitionerne sættes under pres, når professionelle institutioner lader dygtige børn og unge optræde under teatrets eget navn og med anerkendte fagfolk som sparringspartnere. Men hvor går grænserne egentlig? Og er det tilladt at undres i ny og næ...?
Læs mere