Carsten Jensen

15. august 2023

Aprilfestival 2024 kommer til Esbjerg igen

Aprilfestival - teater for små & store bliver afviklet 14.-21. april 2024 i Esbjerg Kommune. Dermed bliver Esbjerg vært for verdens største teaterfestival for børn og unge for fjerde gang. Og der er samtidig indgået en for festivalen epokegørende aftale om, at Esbjerg fremover vil huse festivalen hvert fjerde år.

Esbjerg Kommune har besluttet, at man gerne vil være vært for Aprilfestival i 2024, der afvikles 14.-21. april, og dermed er der lagt op til hurtigt gensyn, idet festivalen også gæstede den vestjyske kommune i 2022.

Dermed kan børn og voksne og tilrejsende se frem til det forventede indtog af over 100 professionelle turneteatre og over 150 forskellige forestillinger i det, der stadig kan lanceres som verdens største teaterfestival for børn og unge.

Udover glæden ved at have festivalværtskabet på plads er den helt store nyhed, at arrangørerne fra Teatercentrum har aftalt med Esbjerg Kommune, at man fremover får festivalen fast hvert fjerde år. Det giver en unik mulighed for at videreudvikle festivalen og drage nytte af de indhøstede erfaringer på en måde, som det ikke har været muligt, når festivalen afvikles et nyt sted hvert år.

Glad borgmester og Teatercentrum-direktør

Esbjergs borgmester Jesper Frost Rasmussen, ser frem til den kommende festival:

’Jeg er rigtig glad for, at verdens største børneteaterfestival vender tilbage til Esbjerg Kommune allerede til næste år. I 2022 oplevede vi, hvordan mødet med levende teaterforestillinger satte spor hos mange børn og unge, og nu vil de igen kunne opleve, hvordan man fra de skrå brædder kan sætte gang i samtaler om livets store og små spørgsmål. Festivalen er med til at skabe den form for kulturmiljø, som vi tror på, gør Esbjerg Kommune til et spændende sted at være barn, ung og familie’.  

Også den nytiltrådte direktør for Teatercentrum, Dorthe Skøtt Bébe, er glad for aftalen.

’Aprilfestival er en central spiller i formidlingen af scenekunst til børn og unge. Både på lokalt, regionalt og nationalt plan. Scenekunst kan give unikke åndehuller og refleksionsrum til os som mennesker, og det glæder mig, at Esbjerg Kommune med det kommende samarbejde har besluttet at satse på netop dette udviklingsfelt’. 

Teatertræf for alle

Dermed er der linet på til festival nummer 53 i den lange række, som kun corona-pandemien kunne bryde i 2020. Her skulle festivalen have været afviklet i Holbæk, mens Esbjerg stod til at være vært for 2021-festivalen, men man overlod velvilligt arrangementet til Holbæk og skubbede planer og logistik et års tid for så at være vært for en overmåde vellykket og coronafri festival, der fyldte den store kommune med teater.

Med den kommende festival bliver Esbjerg Kommune vært for fjerde gang efter at have afholdt festivalen i 1983 (55 teatre, 100 forestillinger, 240 opførelser), 2010 (108 teatre, 165 forestillinger, 640 opførelser) og 2022 (105 teatre, 169 forestillinger, 630 opførelser)

Esbjerg Kommune, der er landets sjettestørste, har masser af potentielle teatergængere til de mange forestillinger, der 14.-21. april vil fylde hele kommunen. Ifølge den officielle opgørelse fra januar 2023 er der 22.568 børn og unge i alderen 0-17 år.

Udover at præsentere teaterkunst for kommunens børn og unge og deres voksne og alle andre interesserede i kommunen kommer der traditionelt også mange tilrejsende til den store årlige festival fra både ind- og udland.

Herunder også formidlere og arrangører af forestillinger, så festivalen er også en vigtig salgsplatform for det turnerende børne- og ungdomsteater. Dertil kommer også mange udenlandske festivalarrangører og kunstnere, der her kan studere den internationalt berømmede scenekunst på nærmeste hold.

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere