Af: Anne Middelboe Christensen

31. januar 2012

Alt for et løveblik

Det Lille Teater har genopsat sin uimodståelige løveforestilling for nye børnehavebørn. Og de er akkurat lige så fortryllede af den kærlige løve, som deres ældre søskende var det. Merci!

Halen logrer endnu mere denne gang. Måske fordi Den Glade Løve virkelig er henrykt over at blive genopsat. Og måske fordi forestillingen om muligt er endnu mere veloplagt end ved første opsætning på Det Lille Teater i 2003.

Charmen er dog den samme. Tegningerne fra Louise Fatios franske børnebog er omsat til en skæg og kommenterende scenografi af Christian Q. Clausen, der har fået et stakit i en zoologisk have til at lukke sig lige akkurat så pertentligt og mærkeligt, som stakitter tydeligvis gør.

Og selv om børnehavebørnene ikke kender noget til Frankrig, så forstår de sagtens scenebillederne af de franske gader og de travle, franske mennesker, der hele tiden møder hinanden og siger ’Bonjour’.

Løven selv ligner netop det, den er: en glad løve. Den smiler, den strækker sig på sin lille græshøj – og den stiller sig forsigtigt op ad stakittet, så drengen Francois kan nusse dens manke…

Den psykologiske løve

Dyrepsykologien er i top her – i en fabeltradition, der kan meget mere end sin La Fontaine. Ungerne forstår straks, at løven ser sig selv som et væsen helt på linje med menneskene. Og de indser hurtigt, at løven har et yderst fredsommeligt gemyt. Ingen bliver bange. Tværtimod griner ungerne højlydt, da løven benytter sig af en åben låge og spadserer ind i byen for at besøge de mennesker, der plejer at besøge den. For menneskene bryder selvfølgelig ud i panik, bare fordi løven ikke er i snor…

Det er skønt, at Det Lille Teater vælger at tage denne lille perle op igen. Stod det til mig, måtte ’Den Glade Løve’ gerne dukke op løbende i Det Lille Teaters repertoire med nogle års mellemrum, akkurat som en anden guldforestilling som ’Pyh! sa den lille bamse’.

Disse dukketeaterforestillinger er noget helt specielt i Det Lille Teaters lillebitte scenerum. Deres forvandlingskraften er enorm, og effekterne er maksimale, når hundreder af små ting drejes og flyttes, så miniscenen får et kolossalt liv – altid set med barneøjnenes sans for detaljen. At det også er et økonomisk spørgsmål, at teatret må trække på løvens glade smil hele foråret, det er så nok en anden repertoirerealitet. Men Det Lille Teaters helt særlige rum og teatrets insisterende repertoire for de allermindste indbyder unægtelig til visse genopsætninger. Fordi de er vedbliver med at være aktuelle, og fordi den smalle målgruppe hele tiden udskiftes med nye børn, der også skal have deres del af dukketeaterarvesølvet.

Den beskudte løve

I ’Den Glade Løve’ er det tre spillere, der trækker i snorene og i halen. Anya Sass, Sif Hymøller og Bo Carlsson udgør det tavse team neden under løven, pingvinerne og politimændene – med fint tilpassede stemmeeffekter til de små børn, der ellers sagtens kan blive betuttede og bange, fordi det hele er så voldsomt spændende.

På et bånd klinger Thomas Mørks forundrede og lidt nasale fortællerstemme, som stråler af glæde ud mod ungerne. Denne fortæller ved godt, at det er løven, der har forstået det hele – og at de voksne mennesker rundt om løven ikke helt fatter sammenhængen. Og fortælleren lader fint ungerne mærke, at han godt ved, at de selvfølgelig er på løvens side…

Dukkeførerne leger herligt med rekvisitterne i Jacques Matthiessens musikalske instruktion. Når Francois går forbi den zoologiske have for at hilse på løven, så slår han selvfølgelig mod stakittet med sit trægevær, bare for at nyde lyden. Og når frugthandleren bliver bange for løven, kaster hun salathovede og et æble mod den stakkels løves hoved – og rammer.

Den fredsdyrkende løve

Måske er det fredsbudskabet, der betager allermest ved ’Den Glade Løve’: Følelsen af, at alle egentlig er nysgerrige på hinanden og kun vil hinanden det bedste. Følelsen af venskab mellem dyr og mennesker – og især mellem dyr og børn. Følelsen af ærlighed.

Som løven siger: ’Jeg vil ud at finde en ven, der ikke vil besvime eller skrige, når han ser mig.’ Og så er det jo godt, at den lille Francois er i nærheden.

Fredstankerne bliver aldrig sagt højt. Men det er formodentlig følelsen af glæde og venskab, som ungerne vandrer hjem med i deres flyverdragter, mens de måske sætter støvlerne lidt blidere mod jorden end ellers.

For som fortællerens sagde om Den Glade Løve: ’Og så vandrede den videre på sine store, bløde poter.’

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Eventyrlige Sigurd
Louise Schouw Teater:
'Sigurd fortæller H.C. Andersen'
H.C. Andersen har en smittende formidler i Sigurd Barrett. Når han lader være med at analysere på sine egne eventyrfortolkninger, er han forrygende.
Stærk ungdomsfrise
Opgang2 Turnéteater:
'Pres'
Det er en fornøjelse at opleve så dygtigt hele Opgang2 Turnéteater-holdet på ’Pres’ rammer både lyst- og smertefyldte aspekter af ungdomslivet på en frekvens, som den unge selv er stillet ind på.
Vi elsker alle sammen frk. Larsen
Akkord Teater:
'Lille frk. Larsens store kærlighed'
Signe Kærup Dahl har skabt en forunderlig bibliotekarfigur i sin dukkeforestilling ’Lille frk. Larsens store kærlighed’. Med klart blik og boblende bogglæde.
Komiker mellem kaffe og frelse
Aveny-T:
'Lad mig være din Jesus'
Simon Kongsted fascinerer med sit ensomhedsportræt som ung, religiøs anfører i ’Lad mig være din Jesus’ på Aveny-T.
En herlig julegave
Teatret Lampe:
'Et Juleeventyr'
Teatret Lampe har skab en æstetisk smuk og helstøbt udgave af 'Et juleeventyr til mindre børn og alle andre.
Ensomt lydteater
Teaterhuset Filuren:
'Toner fra himlen'
Himmelrumsrejsen under lydteatervandringen hos Teaterhuset Filuren er en scenografisk opfindsom lydundersøgelse af Musikhuset Aarhus. Men menneskevarmen mangler.
Eventyrlige Sigurd
Louise Schouw Teater:
'Sigurd fortæller H.C. Andersen'
H.C. Andersen har en smittende formidler i Sigurd Barrett. Når han lader være med at analysere på sine egne eventyrfortolkninger, er han forrygende.
Stærk ungdomsfrise
Opgang2 Turnéteater:
'Pres'
Det er en fornøjelse at opleve så dygtigt hele Opgang2 Turnéteater-holdet på ’Pres’ rammer både lyst- og smertefyldte aspekter af ungdomslivet på en frekvens, som den unge selv er stillet ind på.
Vi elsker alle sammen frk. Larsen
Akkord Teater:
'Lille frk. Larsens store kærlighed'
Signe Kærup Dahl har skabt en forunderlig bibliotekarfigur i sin dukkeforestilling ’Lille frk. Larsens store kærlighed’. Med klart blik og boblende bogglæde.
Komiker mellem kaffe og frelse
Aveny-T:
'Lad mig være din Jesus'
Simon Kongsted fascinerer med sit ensomhedsportræt som ung, religiøs anfører i ’Lad mig være din Jesus’ på Aveny-T.
En herlig julegave
Teatret Lampe:
'Et Juleeventyr'
Teatret Lampe har skab en æstetisk smuk og helstøbt udgave af 'Et juleeventyr til mindre børn og alle andre.
Ensomt lydteater
Teaterhuset Filuren:
'Toner fra himlen'
Himmelrumsrejsen under lydteatervandringen hos Teaterhuset Filuren er en scenografisk opfindsom lydundersøgelse af Musikhuset Aarhus. Men menneskevarmen mangler.